Nu! Och sen?

CO-trenden

Posted in Trender by karlssonsoren on 2009-05-19

•    Branschglidningar
•    Samarbeten och allianser
•    Co-epitition, Co-branding, Co-packaging
•    Nya affärsmodeller

Allt fler branscher mognar och stelnar i ineffektiva strukturer som innebär att företagen har svårt att skapa nödvändig förnyelse. Då ökar branschglidningarna. Avsikten med breddningen kan variera. Dels är det ett effektivt sätt för företag med stor kundbas och starkt varumärke att utveckla sitt erbjudande till kunderna genom att expandera in på nya områden. På detta sätt erbjuder man kunderna mervärde och ökar sin intjäningsförmåga. Sätten att göra detta på är många och vi ser nya samarbeten mellan starka varumärken dyka upp.

I branschglidningarnas kölvatten ser vi allt fler satsningar på samarbetet mellan olika aktörer för att skapa effektivitet, snabbhet och ökad lönsamhet. Vi ser fler marknadssamarbeten, fler atörer bedriver gemensamma innovationsprojekt mm.
På mediearenan sker en utveckling där vi kan se ett allt mer omfattande samarbete mellan olika medier. Det gäller både det redaktionella innehållet samt vid annonsförsäljning.

Även ägandet av de etablerade medierna fokuseras till ett fåtal aktörer.

Inom den digitala pratas de mycket om länkekonomi, vilket innebär att man får betalt för den trafik man genererar till en annan sajt. ”Do what you do best and link to the rest.”

Exempel

Att detaljhandeln ger sig in på bankernas domäner (IKEA, ICA) är ett tydligt exempel på fenomenet.

Det engelska konglomeratet Virgin är ett annat exempel på branschglidare som givit sig in i allt fler nya branscher sträcker sig från telefoni, till drycker till rymdturism

Skånetidningarna annonsförsäljning samlas under Hela Skåne.
Dawn till Dusk – annonssamarbete mellan Aftonbladet och Metro

Bloggarnas samlingsajter – 1000apor etc.

Glam är ett nätverk där manhar knutit 400 sajter till sig inom olika områden. Glam säljer annonser till sajterna i nätverket och har även del av intäkterna på de annonser man inte sålt på dessa sajter eftersom Glam genererar besökare dit.

http://www.buzzmachine.com/2007/11/12/glam-the-success-of-the-network/

SVT-Telia programproduktion

Drivkrafter

  • Avregleringar och ny teknik sänker ingångskostnader och barriärer för många branscher
  • Minskad lönsamhet och effektiviseringsvinster
  • Växande kundunderskott i världen gör att starka varumärken med bra innovationer eller affärsmodeller söker sig till nya branscher.
  • Den ökande konkurrenssituationen gör att man söker nya möjligheter/ arenor
  • Annonsörer samordnar allt mer sina medieköp

Motkrafter

Generellt: En motkraft som kan ses i olika verksamheters fokus på kärnverksamheten
Media: Lagstiftning

Konsekvenser

Generellt:
•    Branschglidningarna, sammanslagningar och strategiska samarbeten leder till allt färre och större företag
•    Likriktning
•    Svårt att komma in på marknaden. Måste få stor aktör bakom ryggen

För mediaaktörer:

  • Fler redaktionella samarbeten
    • Gemensamma produkter
    • Utbyte av material
    • ”Länksamarbeten”
  • Utökade annonssamarbeten
    • Gemensamma annonspaket
    • Gemensam produktion
  • Till vissa delar mer likartad produkt – vad ska/behöver vara olika?
  • Ändrade ägarstrukturer?
  • Trovärdighetsproblematik/förstärkning –> ställer krav på Transparens

Hot & Möjligheter

•    Reklamköpbeslut cenraliseras (HOT)
•    Annonsörer går samman och gör konkurrerande produkter (HOT)
•    Sammarbeten ger bättre produkter (Möjlighet)

Bedömning av trendens framtid

Mogen trend

Referenser

About these ads

Ett svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. [...] Trend 22. Co-trenden [...]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: