Nu! Och sen?

”Easy access” – Användandet av mobila tjänster ökar

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Mer bandbredd
  • Bättre mobila enheter
  • Fler mobila tjänster
  • Enklare betalningslösningar

Användandet av mobila tjänster ökar. En kombination av den ökande bandbredden och mjukvarans prestanda och användarvänlighet gör att det går att ta del av och genomföra allt mer tjänster via det mobila nätet. Mobila tjänster kan även användas för att tillföra nytta till befintliga tjänster.

Många bedömare menar att trafiken i de fasta bredbandsnäten kommer att flerdubblas fram till och med år 2015, framförallt på grund av att användningen av tv och video ökar. Motsvarande trafikmönster kommer även att gälla i de mobila näten. Där kommer tillväxten troligen att gå ännu snabbare på grund av att datatrafiken via mobiltelefonen och datorn ökar, men också beroende på att det pågår en överflyttning av samtalstrafiken från fasta till mobila tekniker. Även användningen av tv och video kommer att driva på trafikvolymen i de mobila näten.

Exempel

Mobila positioneringstjänster. Mobilen blir plånbok (kuponger, busskort, Parkering). ”Titta på TV”.

Andelen flat rate abonemang ökar (om 5 år kommer 25% av telefonerna ha flat rate).

PTS förutspår till 2015:

  • Efterfrågan på mobilitet överallt
  • Ökad efterfrågan på bandbredd (4G?)
  • Högt beroende i samhället av elektroniska kommunikationer
  • Ökade trafikvolymer driver operatörernas investeringar i infrastruktur
  • Säkerhetsfrågor och personlig integritet i fokus

Sökdelen av annonskakan kommer att öka från 5-20% av mobilkakan på tre år.

I en rapport från februari i år förutspår The Kelsey Group att mobil marknadsföring i USA kommer att öka från 160 miljoner dollar 2008 till 3,1 miljarder dollar 2013. En ökning med 81 procent årligen. Största ökningen väntas inom lokalt sök. Från 20 miljoner dollar till 1,3 miljarder dollar. En ökning med 130 procent årligen.

SMS som annonsbärare förväntas få mindre betydelse.

Positionering och karttjänster ökar i mobilen (i början).

Mobilen som egen TV-kanal och TV-sändare.

Sociala medier flyttar in i mobilen.

Drivkraft:

  • Den mobila tekniken och mobildatorkapaciteten, billigare tjänster och villigare användare.
  • Utveckling av gränssnitt
  • Gränssnitt driver uppkoppling – Iphone gjorde att trafiken ökade med 250 %.
  • Möjliga skattefördelar för utbyggnad av fibernätet.
  • Operatörernas betalningsmodeller
  • Bandbreddens utbyggnad

Motkraft/mottrender:

Tillgängligheten för elektronisk kommunikation kommer att minska beroende på var man bor (PTS), kostnad att bygga ut nätet i områden med låg befolkningstäthet. Dessutom kan den ökande oron för strålning verka som motkraft. Att det inte finns någon gemensam standard för TV i mobilen kan tillfället bromsa utvecklingen. Finans krisen kan vara en tillfälligt bromsade faktor då det kan ge en minskade investeringsvilja i utbyggnad av nätet. Det mindre säkerhet via IP-telefoni – systemet blir sårbart.

Annonströtthet och möjlighet att stänga av annonser på olika sätt.

Aktörer som ligger bakom trenden:

Mobilnätleverantörer, mobiloperatörer, mobiltelefontillverkare.

Konsekvens:

Ger ständig tillgång till kunden/läsaren.

Ställer ökade krav på tillgänglighet och uppdatering.

Kan öka möjligheterna att ta betalt för tjänster (lättare hantera mikrobetalningar).

Mottagande av reklambudskap kommer mer att bygga på pull än push.

Alla kan direktrapportera från händelser – text, ljud och rörlig bild.

Om mobilen tar större andel av annonskakan, kommer ngt annat att minska.

Branschglidning bland aktörer – vilken roll ska vi ha?

Allt fler aktörer tar steget att bli MVNO. Virgin och Tesco i Storbritannien och Irland, Carrefour i flera länder i Europa, Disney i Japan och 7-eleven i USA. Det handlar om aktörer som redan har en stark kundrelation och en yta där de kan marknadsföra sig.

När mobilen blir bärare av Internet blir det ännu mer intressant för ett medieföretag att bli MVNO. Det skulle också innebära att medieföretaget tar kontrollen över hela värdekedjan igen.

Google, Microsoft och andra stora aktörer kommer att satsa stort på den lokala sökordsmarknaden. Google lanserade nyligen AdWords för iPhone och redan idag är 15 procent av applikationerna på Apple Appstore riktade mot lokalt sök.

Hot & Möjligheter:

Hot

Minskat behov av papperstidning

Den fysiska distributionen tappar konkurrenskraft

Möjligheter

Att bli plattform för och få in mer läsarmaterial till våra kanaler

Nya annonsörstjänster

Ökat behov av nyheter & info/innehåll i mobilform

Vi har abonnemangsrelation till stor massa som vi fortsatt kan leverera till och ta betalt ifrån

Distribuera vårt innehåll på nya sätt

Geotargeting

Trendens framtida utveckling:

Kommer att ha mognat till 2015.

Kommer dels att utvecklas enskilda tjänster, men också fungera som ett sätt öka kundnyttan inom tjänstesektorn. Trenden är under tillväxt.

Referenser:

Pontus Jeppson, IDG, Bred och långsiktig analys för området elektronisk kommunikation (PTS, 090225), Dr Stephen Quing

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: