Nu! Och sen?

Åldrande konsumenter med nya vanor

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19

Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer”

•    Fler rika och friska äldre i Skåne
•    Från ungdom till evig ungdomlighet

Rekordgenerationen (födda 1945-54) är många och köpstarka; 1, 2 miljoner svenskar totalt och samtliga kommer att gå i pension innan 2019. De här kunderna är vana att själva diktera villkoren; de självsäkra idealisterna. De har helt nya konsumtionsvanor jämfört med tidigare generationer: De lever i nuet och spenderar sina pengar på varor och tjänster som bejakar deras önskan om självförverkligande. Det är slösargenerationen, som jagar upplevelser. Målet är att leva gott, gärna länge.  De har hälsa, tid och ekonomiska förutsättningar.  De reser och spenderar sina pengar och är mindre styrda av tidspress. De lägger mycket pengar på sina vuxna barn och fortsätter att curla sina barn upp i 35-årsåldern.

Förvånansvärt många tänker resa bort för gott, och bosätta sig någonstans där det är varmt och pengarna räcker länge. Kanske är ett av skälen att de inte litar på att välfärdsstaten ska klara av utlovade löften om pensioner, trygghet och vård. För de flesta spelar det t ex ingen roll vem som sköter vården den så länge det fungerar.

Rekordgenerationen är den mest självständiga generationen av alla och skiljer sig mycket från dagens pensionärer vilket kommer att skapa problem inom äldreomsorgen i framtiden.

Trots ett långt arbetsliv så trivs de flesta på jobbet. Många skulle kunna tänka sig att fortsätta efter 65, men då krävs incitament.
Antalet 65+ åringar i Skåne kommer att öka med 24% till 2019 (bef som helhet +10%) och kommer att  stå för en större andel av befolkningen än idag, 2019 kommer 20% av befolkningen vara över 65år (idag 18%). Andelen 65+ åringar kommer att öka med mer än 40% till 2019 i Ystad, Åstorp, Höör, Kävlinge, Lund, Staffanstorp, Svedala och Vellinge.

Exempel

Många företag har inriktat sig på denna köpstarka konsumentgrupp, tex: resebolaget Grand Tours som inriktar sig på seniorer. Resor med fokus på mat ökar, till och med strapatsrika äventyrsresor som Rosa bussarna lockar allt fler 50 plus.

Kaisers supermarket (Berlin) riktar sig specifikt till äldre. 60% av kunderna är över 50 år. Man har bredare gångar mellan hyllorna, större kassor, kundvagnarna försedda med förstoringsglas, halkfriagolv och alarmknappar ifall det händer något. På gång: större prislappar och kanske även medicinsk utrustning för att hantera eventuella hjärtattacker. Livsmedelskedjan Tesco (UK) planerar liknande butiker, rapporteras det.

Hälften av alla nya bilar som säljs, köps av personer över 50 år och snittåldern för inköp av Harley Davidson är 52 år.

Var femte blivande pensionär vill flytta till ett varmare land. Spanien är fortfarande det land där flest svenskar bor (ca 50 000 svenskar, majoriteten pensionärer). För två år sen öppnade det första skandinaviska seniorboendet i Spanien. I hyran ingår svensk satellit-tv, larm, internet, städning och sjuksköterska.

Aldrig tidigare har det funnits så många mor- och farföräldrar i landet. Något som märks både i bokhandeln och på nätet. Fler flyttar dit där barnen bor/medflyttare – behov av guidning på nya bostadsorten blir nödvändigt.

Stor generationsväxling på gång; nästan en miljon människor kommer lämna arbetslivet inom det närmaste decenniet vilket innebär att samma mängd 80- och 90-talister skall in. Varannan chef kommer att gå i pension och värst är det inom offentlig sektor, där var fjärde medarbetare går i pension inom 10 år.

Drivkrafter

Bättre hälsa: Medicinsk utveckling.

Ökat välstånd. Ekonomins utveckling historiskt som har resulterat i goda förtjänster på boende, pensionssparande mm.
Den ökade individualismen – man ’bränner’ hellre pengarna på egna nöjen än låter dem gå i arv.

Motkrafter/trender

Med dagens medicin och teknologi kan man inte få så mycket friskare och äldre befolkning än vad vi har idag.

De generationer som kommer efter kommer inte att ha samma ekonomiska förutsättningar som dagens pensionärer.
Finanskrisen kan medföra att fler väntar med att gå i pension, då värdet av pensionssparandet sjunkit under de senaste året.

Fler äldre med ohälsa.

Konsekvenser

Rekordgenerationen ökar andel av konsumtionen. De frisätter kapital (säljer sina hus, etc) och är stora spenderare. Här finns det pengar att hämta! De är mer rörliga (reser mycket). Annonsörerna har all anledning att rikta marknadsföring till denna stora växande grupp.

De är en opinionsgrupp mer stor påverkansförmåga och starka politiska synpunkter. Stora kravställare och medvetna konsumenter  – ”evigt” unga. De är högre utbildade, har mer resurser, ställer högre krav på medier; relevans och flexibilitet.

Brist på arbetskraft. Hur hanterar man generationsväxlingen när alla dessa 40 talister går i pension? Planera och ta itu med frågan medan tid är; kunskaps/kompetensöverföring, skapa attraktiv arbetskultur för unga medarbetare, ta ansvar och prioritera frågan.

Urholkning av pensionssystemet. Dagens pensionärer får mycket mer pensioner än de faktiskt tjänat in under sitt arbetsliv; vilket kommer urholka framtida pensioner, för dagens unga.

Fram till 2020 är det framför allt yngre (friskare) pensionärer som ökar i antal. När 40- och 50-talisterna blir 75+ blir situationen antagligen än mer negativ för samhället.

Fler arbetar ideellt (sysselsättning och vilja att bidra)

Hot (H) och möjligheter (M) för mediaaktörer:

  • Gruppen har helt nya sätt att konsumera media kommer vi att behöva möta dessa behov med prissättning, distributionskanaler, regelverk kring uppehåll, mm. Detta är den första pensionärsgenerationen som har ont om tid, de hinner inte läsa tidning och de är inte hemma i Sverige. (H)
  • Rekordgenerationen är datorvana och tar med sig nya mediebeteenden in i pensionsåldern De är mer datoriserade och mer intresserade av ny teknik än tidigare pensionärs-generationer. De kommer vilja delta i debatten, medborgarjournalister. Är detta nästa stora blogg-generation; de kan tekniken och de har tiden? Resintresset bidrar. (H/M)
  • Målgruppsanpassa innehåll som riktar sig till denna grupp. (Läsarmedverkan, innehåll, marknadsföring) Dock vill de inte se sig som åldringar/pensionärer. (M)
  • Behov av mötesplatser för ”Latte-seniorer”, gymaktiva, vinprovare, livsnjutare (M)
  • Pensionärspriser = Prime/Premium. Ta mer betalt för extra guldkant (M)
  • Överföra kunskap & medievanor till barnbarnen (utbildning, uppfostran, gemenskap) (M)
    • Allmänbildaren
    • Så funkar det (temaserier)
    • Barnmedia/spel
  • Underlätta vardagen för kunden (behov av vägledning) (M)
    • Resor/upplevelser
    • Smartshopping

Bedömning av trendens framtid

Trenden ökar stadigt fram till åtminstone 2020.

Andelen 65+ åringar ökar generellt men får stora konsekvenser inom vissa kommuner, ex Kävlinge och Staffanstorp där antalet 65+åringar kommer att öka med 53%.

Bild 22

Referenser

Rekordgenerationen (Kairos Future), Dagens Handel, Sydsvenskan, SCB/Region Skåne.

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 21. Åldrande konsumenter med nya vanor […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: