Nu! Och sen?

Alla vill äga kundrelationen

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Kundnärhet en maktfaktor
  • Kundrelationer skapar kundinsikt
  • Kundrelationsägarskap hårdvaluta

Det är allt viktigare och mer eftersträvansvärt att äga kundrelationen. Vi ser att allt fler annonsörer satsar på att bli medieägare och innehållsproducenter. De söker direktkontakt med konsumenterna via egna sajter, kort, medlemstidningar och medlemstjänster. De strävar efter att minska sina annonskostnader och än viktigare skapa en direktdialog med kunderna bl a för att utveckla sina produkter.

Även aktörer som Google, Yahoo och Microsoft satsar på att bli stora på annonsering, events, galor etc och på så sätt i större utsträckning äga och profitera på relationen till kunden.

Exempel

  • Egenproducerade kundtidningar t ex Ica, Ikea. Ica har även sitt kundkort som genererar personaliserade erbjudanden till kunden.
  • Telia tar sig in i värdekedjan när de tar över distributionen av både TV och Internet in i hushållen. Telia utmanar även spelbolagen och skapar en egen prenumerationstjänst där användarna kan spela hur mycket de vill mot en fast månadskostnad.
  • Artister lägger ut sina låtar via en egen prenumerationstjänst på nätet.

Drivkrafter/ aktörer

  • Kundunderskott och utbudsöverflöd
  • Mediaexplosion och uppmärksamhetsbrist
  • Teknikutveckling
  • Ekonomiska
  • Förväntningar från generation Y (<80-talister)
  • Upplevt värde, t ex buffé & Ikea Family vill man ha, efterfrågas & ses som kvalitativ och trovärdig – varumärkesbyggande

Motkrafter/trender

–       Brist på kunskap och tid. I långkonjunktur fokuserar många åter på kärnverksamhet.

Konsekvenser

Generella konsekvenser

  • Fler än ett företag äger relationen till en och samma kund.

Konsekvenser för oss:

  • Risk för att vi som dagstidning tappar annonsintäkter.
  • Som distributör tappar vi plats i värdekedjan
  • Möjlighet att använda och kapitalisera på behaviorial targeting

Bedömning av trendens framtid

Referenser

Kairos Future,

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 12. Alla vill äga relationen till kunden […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: