Nu! Och sen?

Branding 2.0 – Den totala varumärkesupplevelsen

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Paketering
  • Helhet

Den totala varumärkesupplevelsen blir allt viktigare. Från att fokus tidigare har legat på antingen varumärkesperception eller produktupplevelse blir det allt viktigare att arbeta med hela varumärkesupplevelsen (brand experience) och hur alla varumärkets kontakter påverkar den totala varumärkesupplevelsen.

I jakten på att nå fram finns även en strävan att inte bara tilltala syn och hörsel, utan även använda lukt, smak och känsel för att skapa en upplevelse. Samtidigt vill man inte bara skapa ett intryck, utan även bygga en relation med sina kunder.

Vi ser allt mer av experience marketing och guerilla marketing.

Exempel

Mer events, man flyttar ut aktiviteter till konsumenterna där de är. T ex Telia och Audi i Åre

Doft på bio, på skor (ex Nike) och i butik (provsmakningar)

Annonsörer bryter gränser mellan gamla kommunikationsdiscipliner – inte marknad och kommunikation, utan marknadskommunikation.

Flagships stores; Nike, Peak etc. Apple på femte avenyn i NY, Heineken har till och med en hel stad/stadsdel

Ericsson Globe, Swedbank Arena

Man skapar nya kontaktytor; Gripen på Väla, HD-center

Programing som t o m ger upplevelsen omkring varumärket

Gaming växer som marknadsföringskanal

Inom turismindustrin har man koncept för allt, doft, musik, personal, färger, arkitektur, inredning

BMW ger möjlighet att tita på när just din bil produceras.

Kringtjänster vid köptillfället – mat & dryck

IRM (medieinvesteringar för event ökar) (se tabell)

Drivkraft

För konsumenten kommunicerar allt, allt är varumärke och då behöver leverantörerna arbeta med helheten.

Företagen har behov av att använda varumärken effektivt och att ha kontroll över processen

Reklamtrötthet – minskat resultat genom ”traditionella” kanaler

Ökat utbud av varumärken gör det svårare och viktigare att profilera sig

Ökade krav på att vara relevant för konsumenten – att nå fram

Ändrad mediekonsumtion bland annat med parallellkonsumtion av media. Det finns inga enkla vägar för att bygga varumärke

Aktörer som ligger bakom trenden

Kommunikationskonsulter och marknadsförare för företag.

Teknikleverantörer som erbjuder nya verktyg t ex hologram, dofter etc

Mottrender:

Att medvetet skapa en helhet för ”brand experience” är kostsamt per kontakt

Alla varumärken har inte lika komplexa behov

Konsekvens

Allt är medier, allt kommunicerar, allt är varumärke

Annonsörer ställer högre krav på att varumärket speglas rätt i rätt kanal:

  • Mer centralt styrda marknadsföringsbeslut – fler guidelines
  • Varje kanal ska fylla sin roll utifrån en helhet – mediaföretag behöver förstå sin roll i kundens strategi
  • Högre krav att annonsutformning stämmer med varumärket

Allt svårare att tillgodose centralt styrda guidelines tillsammans med lokal och involverande marknadsföring. Kontrollen går från centrum till periferi samtidigt som beslutsfattandet har centraliserats.

Allt större fokus läggs på köptillfället/mötet med kund

  • Risk att tappa annonsintäkter

Konsekvenser, möjligheter och hot för oss:

Konsekvens för vår egen marknadsföring och agerande mot våra kunder:

  • Vi behöver ta hänsyn till att vi alltid är en marknadsföringskanal i alla våra kontakter med läsarna, i alla kontakter från kundtjänst till hur vi agerar när vi är ute och gör reportage/väljer vad vi ska skriva om.
  • Ta vara på distr.kanaler och använda möjlighet till nya marknadsföringsmetoder (Gerilla mm) (M)
  • Vi blir bortvalda av nationella/internationella byråer –> förlorar annonsintäkter. Vi ligger långt efter i tänkandet om hur möta detta hot.
  • Vi behöver skapa ökad förståelse internt för hur olika möten med kunder påverkar den totala upplevelsen av oss.
  • Viktigt att hitta tydliga roller för våra olika kanaler/varumärken och vara konsekvent i alla kontakter med våra läsare.
  • Nya och mindre annonslösningar för att locka små annonsörer (M)

Trendens framtida utveckling:

Trenden är en bubblare eftersom integrationen av varumärkesupplevelsen är svår och det finns stor tröghet i ett etablerat användande av kommunikation mm. Trögheten bland konsumenterna är möjligen mindre än hos byråer, annonsörer och medier i vissa fall.

Referenser:

Annonser
Tagged with: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: