Nu! Och sen?

Co-Con (Cooperation and conversation) – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

the conversation prism

För mediamarknaden innebär Co-con-temat att man måste rusta sig för fler samannonseringsprojekt men också för att företagskunderna blir större och förmodligen färre genom sammanslagningar och branschglidning. Satsa mer på fler redaktionella samarbeten och länksamarbeten, gemensamma annonspaket och gemensam produktion. Problem kan komma att uppstå genom att annonsörer går samman och gör konkurrerande produkter.

Bloggandet tycks ha blivit ett sätt för journalister att lära sig om det nya men det rymmer bara spår av lösningen. Bloggandet är delvis en ny form av en till många-kommunikation. Nyckeln till framtiden ligger emellertid inte i att alla är sina egna medier utan i den dialog som fomatet har skapat, länkar, kommentarer, dialog. Den nya kommunikationen behöver bygga på ömsesidighet och att man utvecklar budskap och innehåll tillsammans med dem som tidigare betraktades som mottagare.

En av dina favoritanställda har arbetat med en av dina bästa affärsidéer och gått till en konkurrent. Du bestämmer dig för att trots allt svara ja på en inbjudan till invigningen av deras nya lokaler. Ett par år senare köper han upp det bolag du arbetar på i egenskap av investerare från ett industrikonglomerat. Du kan inte veta men hoppas att era relationer kan vara till fördel i den pågående omorganisationen.

Alla är dina konkurrenter, samarbetspartners, kunder, anställda, chefer, leverantörer… Etablerade strukturer och roller byts oftare och oftare. Offentligt blir privat och privat offentligt, branscher flyter samman, ägarbilder förändras. Framgång genom att försöka trycka ner sina fiender är en strategi på utdöende. Att förstå föränderlighet och anpassa sig efter ett nytt affärslandskap blir däremot allt viktigare.

Nyckelbegrepp för temat

  • Från homogena branscher till branschglidningar
  • Från likadana konkurrenter till olika samarbetspartners
  • Från kunder och konkurrenter till konversation
  • Från kunder och leverantörer till nätverk
  • Från värdekedjor till värdestjärnor

Trend 22. Co-trenden

I vissa sammanhang är dina värsta konkurrenter dina viktigaste samarbetspartners. Även tidigare fanns det branschföreningar men nu blir samarbeten i allt fler former vanligare. Att vara en bra samarbetare är en framgångsfaktor och det gäller samarbeten med återförsäljare, konsumenter, leverantörer och konkurrenter, även utanför den egna branschen. Då och då sitter organisationer i samma båt och då gäller det att man ror någorlunda i takt för att komma dit man vill.

Många företag lever med en minskad långsiktighet och större osäkerhet. Den minskade lojaliteten hos kunderna innebär att man inte kan ta dem för givna utan måste kvalificera sig varje gång kunden ska bestämma sig för att köpa eller inte. Detta ställer ökade krav på ett framgångsrikt idé- och utvecklingsarbete vilket bland annat sker genom ett ökat antal strategiska allianser och partnerskap, mer eller mindre tillfälliga. Man samarbetar med utveckling av delar av eller hela produkten för att sedan konkurrera (Co-opetition) med varandra om att utveckla med egen design, mjukvara och kringservice etc.

Denna utveckling ökar även mellan annonsörer, vi ser mer av sammarknadsföring där företag delar på marknadsföringskostnader, t ex genom att samarbeta i annonskampanjer och påtala varandras fördelar (co-promotion).

På mediearenan sker en utveckling där vi kan se ett allt mer omfattande samarbete mellan olika medier. Det gäller både det redaktionella innehållet samt vid annonsförsäljning.

Även ägandet av de etablerade medierna fokuseras till ett fåtal aktörer.

Trend 2. Sociala medier (bloggar) får ökat inflytande

Do what you can do best and link to the rest”.

De nya sociala kanalerna är som lämpade för samarbeten på olika sätt. Inom digitala medier pratas de mycket om länkekonomi, vilket innebär att man får betalt för den trafik man genererar till en annan sajt.

Många fenomen som växer upp i internetsfären har haft tidigare motsvarigheter i den fysiska världen. Bloggen kan ses som en variant av dagboken, bilddagboken som ett fotoalbum, Youtube som TV. Kanske är också sociala medier inte märkligare än mötesplatser som till exempel ungdomsgårdar. Människor samtalar och byter åsikter, grupperar sig, minglar, kommer med inspel av underhållningskaraktär, personliga diskussioner eller politik. Det nya är att de fysiska begränsningarna syns allt mindre. Helt plötsligt kan 10 000-talspersoner följa och ibland delta i samma diskussion från olika delar av världen. Fler personer får därmed möjlighet att nå ut till många personer, något som var förbehållet medier och journalister i stor utsträckning tidigare. Allt fler attraheras också av möjligheterna och skriver, filmar och uttrycker sig i “molnet”. Ett antiauktoritärt dialogsamhälle blir allt tydigare.

Ökad transparans leder också till att motkrafter mot företags oärlighet eller skenhelighet ökar runt om i världen. Rörelser som Adbusters och snabbrörliga intressegrupper eller enstaka kunniga individer blir maktcentra. På nätet skapar de lätt stor skada genom egna eller förvanskade reklamkampanjer som sprids sekundsnabbt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: