Nu! Och sen?

Eco-Action

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Samarbete
  • Ångest
  • Begynnande kommersiell kraft
  • Miljömedvetandet har tagit ordentlig fart och man skulle kunna säga att 2006 var något av ett genombrottsår med bl a Stern-rapporten och Al Gores film. Mediabevakningen ökade och det basuneras ut att vi ska koldioxidbanta. Företag började se över och marknadsföra/ kommunicera sin miljöpolicy. Naturvårdsverket har sen 2002 gjort undersökningar kring människors inställning till klimathotet. I dessa ser vi att övertygelsen om att vi som individer har möjlighet att påverka utvecklingen är stärkt. Vi ser också att man börjar tänka på och säger sig agera för konkreta åtgärder. Det senaste året har inköpen av ekologiskt odlad mat ökat, framförallt i stortstadsregionerna. I modesammanhang pratas det mycket om Vintage, secondhand och slow fashion. Klädkedjorna lanserar ekologiska kollektioner.

  • Det är dock fortsatt svårt att se ett fullt genomslag i faktisk beteendeförändring hos den stora massan. Detta beror på många olika faktorer bl a:
    • Upplevd begränsad möjlighet att påverka
    • Otydlighet i vad som faktiskt är klimatvänliga val
    • Svårigheter att bryta gamla vanemönster
    • Osäkerhet kring klimatförändringens orsaker
    • Litet intresse att vidta åtgärder som inskränker den egna bekvämligheten
    • Myrorna har på 10 år expanderat över landet från att bara ha funnits i Malmö, Göteborg, Stockholm har de nu 28 butiker utspridda.
    • Försäljningen av ekologiska varor hos Coop och Ica ökade med 50% under 2007/2008.
    • Greenthing.com (start 2007) community där man delar sina eco-actions. Människor från 196 länder, 45 000 inlägg.
    • 8 av 10 anser att JAG kan göra något åt klimatförändringen (en ökning med 12 %-enheter från 2002-2008).
    • Ständig ökning i åtgärder som man kan tänka sig att göra t ex ta tåget istället för flyget, mer energisnåla hushållsapparater, köpa ett miljövänligt alternativ även om det är dyrare.
    • 2,2 % av inköpta livsmedel är miljömärkta (ingen förändring från 2002-2006).
    • Svenskar är bäst i klassen vad gäller miljövänligt agerande i EU;
      – köpt miljömärkta produkter 42% (Sv) 17% (EUsnitt)
      – sorterat sopor 69% (Sv) 59% (EU)
      – valt miljövänligt färdsätt 46% (Sv) 28% (EU)
    • Twestival – välgörenhetsfestival sprungen ur twitter där man samlade pengar för vatten i 3:e världen
    • Treehugger.com
    • Köpglada miljöförbättrare: LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability) – tysk studie visar att det i denna grupp finns en marknadspotential om 200 miljarder Euro, och en beräknad tillväxt till ca 30%. De är välbeställda och köpglada men värjer sig mot den gamla ”eko-looken”. En amerikansk marknadsförare har följt gruppen och säger sig kunna klassificera ca 20% av Sveriges invånare till gruppen.
    • Miljöbilförsäljningen ökade markant efter att statlig premie genomförts, nu står miljöbilar för drygt 1/3-del av nybilsförsäljningen mot endast ca 10% tidigare.

    Exempel

    Motkrafter/trender

    –       Befrielse från trängselskatt för miljöbilar dras in i Stockholm. Skärpta krav och/eller indragning av avgiftsfri parkering för miljöbilar.

    –       Miljöbilspremier gäller endast t o m 31 december 2009

    –       Lågkonjunkturen

    –       Egennytta/bekvämlighet/inskränkning i min livsstil

    –       Priser på drivmedel

    Drivkrafter/aktörer:

    –       Politiska och ekonomiska styrmedel

    –       Egennytta

    –       Miljökatastrofer, orkaner/säldöd, tsunamis etc

    –       Värderings och livsstilsförändringar

    –       Tekniska utvecklingen (miljöbilar, miljövänlig uppvärmning, hushållsapparater etc)

    –       Infrastrukturellutveckling (kollektivtrafik etc)

    Konsekvenser

    Generella konsekvenser:

    • Ökat krav på CSR – corporate social responsibility – företag ska ta ansvar för de verkningar de har på samhälle och miljö.
    • Ökat behov av trovärdig guidning för att kunna fatta relevanta beslut kring sitt eget miljöagerande.

    Bedömning av trendens framtid

    Trenden kommer troligen i trappsteg sakteligen öka i överskådlig tid

    Referenser:

    Sydsvenskan,  Naturvårdsverket, Handelshögskolan Stockholm (konsumtionsrapporten 2008), Eurobarometer 2007, pilotstudie ”Megatrend Nachhaltigkeit” från omvärldsekonomen prof Werner F Schultz, Universitätet Hohenheim mm

  • Annonser

    Ett svar

    Subscribe to comments with RSS.

    1. […] Trend 7. Eco-action […]


    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s

    %d bloggare gillar detta: