Nu! Och sen?

Från leverantörs- och distributörsmakt till Kundmakt – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

Time magazine - person of the year 2006

Marknadsföring och media har under lång tid höjt tonen och ökat typsnitten. Dessa gamla tumregler gäller inte längre. Nu blir det allt viktigare att lyssna och föra dialog med kunderna. Auktoriteter ersätts allt snabbare och det blir en allt större utmaning att anpassa sig och vara lyhörd men också långsiktig och tydlig.

Det ökade fokuset på Return on Marketing investment (ROMI) leder till att annonsörerna satsar hårdare på beteendedrivande kommunikation än varumärkesdrivande eftersom det är lättare att mäta effekten.

I en allt mer komplex marknadsföringssituation vill allt fler annonsörer skapa partnerskap och dela risken med utvalda mediapartners. Mediaföretagen måste bli affärsmän som erbjuds delägarskap i annonsörens marknadsföringsbeslut.

På väg hem från jobbet ringer telefonen och du får i uppdrag att köpa citroner till guacamolen. I butiken står en stor låda avokado alldeles bredvid citronerna och du bestämmer dig för att ta en extra. På skylten står det Sydafrika men eftersom du läst tidningen så påpekar du för kassapersonalen att du inte litar på att de kommer därifrån, du har läst att de egentligen kommer från Israel. Handlaren lovar att sätta upp en skylt till nästa gång om det skulle visa sig stämma. Du känner att det räcker som förändring och köper avokadon trots allt. På väg ut ur affären twittrar du ut och tipsar fler om att be handlarna att rätta till texten med ursprungsland.

På väg in i Nokias upplevelsebutik laddar du hem salesfinder i mobilen och uppmanar de fyra intressenterna/medköparna  på din mikroblogg att göra sig redo för tidernas största prutning av priset på fem av Nokias senaste mobiltelefon. Du ber dem vara redo att hjälpa dig med argument när nu säljaren gett dig ögonkontakt och signalerat att han kommer strax”

När produktionsenheterna, distributionen och mediamiljön var begränsade kunde företagen styra på marknaden. De byggde upp starka varumärken och “ägde” både produkten och kunden. Med tiden blev produktionskapaciteten och -kvalitén inte längre en begränsning och marknaden översköljdes av allt fler varor och tjänster. Som en konsekvens har konsumenterna blivit så bortskämda att de blir mer impulsiva och tar det som erbjuds av den som distribuerar bara det är bekvämt. Nu när även distributionen och mediamiljön blir mer öppen och tillgänglig flyttas makten i högre utsträckning hela vägen fram till konsumenten. Det är du och vi som har makten vilket också tidningen TIME konstaterade när de utsåg “You” till årets person 2006.

Nyckelbegrepp för detta temat är:

  • Information ägs av ingen och finns överallt
  • Företagen äger inte sina varumärken utan måste ta hänsyn till vad kunderna tycker.
  • Det handlar inte om att kunna producera mycket utan om att vara attraktiv på marknaden
  • Från push till pull. Företagen kan inte tvinga på någon sin reklam eller vara, efterfrågan styr
  • Gammal vana duger inte som modell, den som vill sälja något måste förtjäna förtroendet

Trend 19. Kunden tar makten

Kunden sitter allt mer i förarsätet. Prisjämförelser kan göras i realtid var som helst. Felbehandlade konsumenter kan sprida sitt missnöje till alla och envar. Produktionskapaciteten, distributionen och mediamiljön blir allt mindre en begränsning. Det är kunderna som det är brist på och framförallt deras uppmärksamhet.

Trend 12. Alla vill äga relationen till kunden

Allt fler företag försöker äga kunden. Producenterna bygger egna butiker för att komma närmare distributionsledet. Många försöker bli egna mediekanaler. Det startas kundtidningar och personaltidningar, företags TV och webbplatser, communities och kampanjsiter. Alla vill sitta med kunden i knät, helst fastspänd.

Trend 20. Överutbud leder till situationskonsumtion valfrihetsbacklash

Överutbudet av varor och tjänster har gjort konsumenterna vilsna och oplanerade. Toleransen för att vänta sjunker och företagen försöker förenkla och paketera sina erbjudanden för att det ska bli lätt att orientera sig. De förtydligar sin förpackning, att alla  morgontidningarna gått över till tabloid är ett typexempel för denna trend.

I de mest komplexa miljöerna börjar konsumenterna bli blinda, de ser inte det som finns framför dem om de inte är mentalt förberedda. Stormarknadenra är ett exempel, öl bland hundmaten noteras inte alls.

Trend 33. Jakten på relevans i marknadsföringen

Annonskunderna är inte längre beredda att betala för något de inte kan få redovisat med siffror och statistik. ”ROMI” eller Return On Marketing Investment hamnar i fokus där alternativa betalningsmodeller växer fram; kostnad per order, per kontakt, per samtal, per klick, per kundbesök… Att ta betalt per läsare i efterhand är ett annat alternativ som används.

Frågan alla ställer sig är: ser rätt person reklamen vid rätt tidpunkt?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: