Nu! Och sen?

Från moderna till postmoderna individer – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

Ett postmodernt, rörigare och mer förvirrande samhälle växer fram. En multikulturell smältdegel där alla strukturer bryts och där ålder eller bostadsort blir mindre viktigt än roller och grupptillhörigheter.

Konsumenterna strävar efter att utvecklas och bli en bättre version av sig själva.  Denna utveckling kommer leda till ett mer kontrastrikt samhälle med många nya utmaningar inte minst för marknadsförare och mediaaktörer. Man måste hitta nya sätt att ”skära” kunderna och öka konsumentkunskapen. Marknadsförarna har större behov av att använda kvalitativa analysmetoder som etnografi och deltagande observationer som ger ökad förståelse för kundens olika sammanhang.

Det är måndag morgon. Dags att ta på klackarna och läppstiftet igen. Helgens jordfräs är långt från verkligheten på kontoret. Måste komma ihåg att köpa ny nagelborste, det duger inte med svarta ränder längs nagelbanden på styrelsemötet på torsdag.

Undrar förresten varför sms:et om att Bron var stängd inte kom fram i går kväll. Extremt irriterande att behöva köra upp om Helsingborg för att hämta dottern på stationen efter en hel dag i trädgården. Måste kolla uppdateringarna. Och höra med Anna som börjat jobba i Danmark hur ofta sånt händer egentligen. Man är ju helt beroende av att tågen funkar när barnen ska fram och tillbaka till kompisar i hela regionen.

Det skall bli skönt när man äntligen kan ge sig ut på vägarna med motorcykelgänget igen. Minns förra sommaren då vi skrämde slag på två Latte-morsor vid en glasskiosk. De trodde nog att vi var ett riktigt MC-gäng. Sambons nya Anti-Nazihjälm gjorde nog sitt till. Tänk vad två revisorer, en jurist och tre lärare kan ge för intryck när de dundrar fram på sina motorcyklar

Undrar förresten om vinet från Stellenbosch kommit? Hemmalivs lovade ju så stiligt på sin hemsida att de aviserar när flaskorna anlänt till Sverige men det börjar dra ut på tiden. Känns näst intill omöjligt att nyttja Systembolagstes tjänster när man vant sig vid direktimport. Tur jag hittade rätt grupp på facebook så snabbt. Det är inte så himla enkelt att hitta folk med helt rätt vinsmak direkt…

Det gamla samhället byggde mycket på traditioner och kulturella koder. Alla hade en plats och förväntades hålla sig till den.

Den postmoderna människan är präglad av ett samhälle i upplösning, där friheten att skapa sin egen verklighet är stor och där vi är lämnade att skapa vår identitet själva, oberoende av ursprung, lokalitet eller historia. Vårt ”identitetsprojekt” blir centralt för vår konsumtion. De kommersiella signalernas betydelse ökar när tradition och ställning inte längre väger lika tungt i statusjakten. Artefakterna eller våra prylar blir betydelsefulla markörer som signalerar vilka grupper vi vill tillhöra.

Den ökade mentala och fysiska rörligheten som allt fler lever i på jobbet och privat gör oss duktiga på ständiga ”situationsbyten” och vi roar oss i högre grad genom stilmatchning av kläder och beteenden mot olika situationer och grupper. Vi experimenterar och leker medvetet med olika roller och identiteter och vi zappar allt oftare och snabbare mellan dessa. Förmågan att vara flexibel har gjort oss till divider (dvs många olika individer/roller) i stället för individer. Många, inte minst unga vuxna och yngre har också lärt sig att utveckla parallella virtuella identiteter i ett växande antal communities och nätverk. Vi är överallt och ingenstans, här och nu och ständigt långt borta.

Den postmoderna människan trivs när den vistas i riktigt urbana miljöer, för där får mångfalden och kreativiteten luft och identiteter och livsstilar fritt spelutrymme. Här är utbudet så stort att var och en har möjlighet att tillfredsställa sin personliga preferenser och sätta sin personliga prägel på allt fler varor och tjänster.

Nyckelbegrepp för temat

  • Urbanisering och stortadslivsföring
  • Från fasta till individuellt valda strukturer och kultur
  • Från materiell fasthet till mental flexibilitet
  • Från auktoritärt till demokratiskt & mångfacetterat

Trend 18. Urbanisering – Skåne växer dubbelt

Urbaniseringen är drivkraften bakom många av de trender vi ser inom konsumentbeteenden och marknadsföring. Det urbana är också den dimension som allt fler regioner strävar efter att skapa för att locka den så kallat kreativa klassen. I Sverige fortsätter urbaniseringen att utvecklas och leder till att storstadsregionen Skåne fortsätter att växa mer än genomsnittet befolkningsmässigt. Inom Skåne ökar pendlingen och var man bor eller jobbar spelar allt mindre roll.

Trend 17. Fler livsstilar och identiteter bejakas

Vi lägger allt större fokus på att särskilja oss från andra, odla våra egna intressen och stilar oavsett det sociala sammanhang vi lever i. På samma gång experimenterar vi mer med vår identitet och ju fler sammanhang vi finns i desto fler identiteter utvecklar vi. Som människor har vi blivit allt bättre på att anpassa oss och röra oss mellan de grupper som vi väljer att tillhöra

Man kan tydligt se att globala varumärken och livsstilar genom medias försorg och förstärkning driver på en framväxt av globala konsumtionsstammar. Dessa har en tendens att spänna över globen men bli allt smalare nischade. Samma person kan vara VD, Latte-morsa boendes på Ven, seglare och biker och anpassa sig efter de olika identiteter, uttryckssätt och ”stamregler” som finns i de olika sammanhangen.

Trend 5.  Me-making (Me-tailing & Me-branding)

Vi vill vara så individuella som möjligt i våra val och marknaden för masskräddarsydda varor och tjänster ökar (Me-tailing). Konsumenterna blir allt aktivare i att designa och anpassa produkter och tjänster efter sina egna behov och krav. Det som man själv har varit med om att utforma blir mer värt (ökat självförverkligande).

”I wikinomin är det användarna som producerar och investerar sin kunskap och tid.  De är prosumenter (producerande konsumenter) eller anvesterare (användande investerare).”

Utvecklingen har gått från prylar till tjänster till upplevelser. Nu ser vi också ett allt större fokus på Me-making. Vi är inte längre nöjda med upplevelser i form av yttre intryck som främsta mål med vår konsumtion. Nu vill vi utvecklas själva. Vi vill bli en bättre version av oss själva. Vi strävar efter att skapa ett bättre jag. En bättre fotbollsspelare, partyminglare, vinkännare, skribent eller konsument.

Trend 21. Åldrande konsumenter med nya vanor

Befolkningen över 65 ökar stadigt. Framför allt de yngre pensionärerna har ett stort uppsving de närmsta åren. De största årskullarna går i pension under de närmsta tre åren därefter fortsätter pensionärerna att stadigt bli fler och fler. På sikt blir också 75+ en växande grupp i befolkningen. De nya gamla lever dock i många fall ett liv som mer liknar dagens tonåringar, de reser mer, utbildar sig, gifter sig igen eller lever som singlar i högre utsträckning än tidigare generationer pensionärer. Många drömmer om att få en andra vår, så länge hälsan räcker till. Möjligen är förväntningarna väl höga på tillvaron.

Trend 30. Mångkultur och klasskillnader

Andelen svenskar med utländsk och/eller annan kulturell bakgrund har ökat stadigt över tiden. På senare år har invandringen också varit hög. Den ökade mångkulturen beror också på att infödda svenskar reser över gränserna och tar intryck från en allt mer global värld.

Allt fler instanser ser möjligheter med en multikulturell marknad, inte minst handeln då där finns andra konsumtionsmönster och vanor. På samma gång ökar spänningarna i samhället i takt med större skillnader, dålig integration och ett ökat utanförskap. Klyftan vidgas mellan svenskar och invandrare, höga chefer och arbetare, de som har jobb och de som inte har, friska och sjuka, högutbildade och lågutbildade.

Annonser

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Mångkultur och klasskillnader By hdsds Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer” […]

  2. […] Urbanisering – Skåne växer dubbelt By karlssonsoren Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer” […]

  3. […] Fler livsstilar och identiteter bejakas By hdsds Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer” […]

  4. Me-Making « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 16:25

    […] Me-Making By hdsds Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer” […]

  5. […] Åldrande konsumenter med nya vanor By hdsds Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer” […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: