Nu! Och sen?

Från verklighet till drömsamhälle – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

Dagens konsumenter växer upp i en ekonomi som på ett antal decennier utvecklats från  behovsstyrd till begärsdriven. Drömmar är mer förgängliga än produkter samtidigt som de också kan vara mer långsiktiga.

Som människor kan vi snabbt flytta fokus och intresse till nya fenomen, tekniker, modetrender etc. Att tilltala sinnena och artefakter (symboler) kommer att bli viktigare i framtiden.

Kraven på marknadsförarna ökar när det gäller att bygga upplevelser och förmedla åtråvärda drömvärden med sin kommunikation. Det blir viktigare att välja rätt medier, sammanhang och miljöer för att förmedla rätt känsla i reklamen. En förändrad syn på vad exklusivitet är leder till ökade krav på kundförståelse och kulturvetenskapliga kunskaper.

”Du väntar otåligt på att få åka på drömsemestern. Äntligen skall vi få gå i samma butiker som de i Sex and the city. Fast min väninna säger att det inte gäller längre. Undrar vart man skall gå i New York så att man inte missar några toppupplevelser? Måste söka på nätet. Barnen säger att skolkompisarna tycker vi är miljöbovar och undrar hur mycket koldioxid vi kommer att släppa ut.

Du tänker på dina vänner som för ett tag sedan hittade drömvillan. Drömbilen var redan beställd och drömbåten bara helt plötsligt realistisk. Efter en tid så konstaterade de att det plötsligt inte var lika kul att köra drömbilen upp till drömvillan längre och båten hann de aldrig åka ut med. Nu säger dom att man inte skall ha så mycket prylar. Det tar bara energi”

Efter att ha studerat civilisationer som försvunnit under de senaste årtusendena så konstaterade Fred Pollak att det finns en gemensam nämnare: Samtliga saknade en vision om framtiden. Dagens samhälle karaktäriseras allt mer av att framtiden och drömmarna är nästan det enda vi fokuserar på. Drömmen om vem vi kan vara är viktigare än vilka vi är. Vi köper drömmar och känslor av framgång och lycka. Vissa hävdar till och med att vi anser oss ha en medborgerlig rätt till lycka som individer. Känslor tankar, drömmar och förväntningar blir allt mer styrande för människor och marknad. Kanske har ekonomin blivit lite av en institutionaliserad placeboeffekt. Det vi som individer subjektivt känner är mer verkligt än allmänhetens objektiva fakta.

Nyckelbegrepp för det här temat är:

  • Från Aristoteles till Platon, idésamhället är det mest verkliga
  • Från behovsekonomi till begärsekonomi
  • Nextopia och Kicksökande, ”nästa upplevelse blir alltid den bästa”
  • Från kvalitet till trovärdighet
  • Från prylar till symboler
  • Demokratisering av lyx och vardagslyx

Trend 31. Ökade krav på upplevelser

Att tilltala fler och fler sinnen blir allt vanligare för att fördjupa och förlänga upplevelser. Man pratar i dag om upplevelser i form av välbefinnande och lycka, kvalitet och trovärdighet, saker som alla är svåra att bedöma. Ibland kan också svåra upplevelser vara intressanta under kontrollerade former. Äventyrsresor och fjällvandringar används för teambuilding och egen utveckling.

Somliga forskare pratar om att vår moral förändrats till s k Fun-morality, dvs den som har roligast och upplever mest innan han dör vinner och att vi därmed ständigt är på jakt efter nästa kickupplevelse. Det kommersiella värdet ligger mer och mer i förberedelserna inför upplevelsen, då vi väntar och suktar.

Trend 7. Eco-action

Miljöfrågorna fortsätter att vara aktuella delvis som en följd av varmare klimat. Miljöargumenten blir viktiga i vår konsumtion. Det betyder däremot inte självklart att all konsumtion som sliter på miljön är negativ, eller att alla varor som anger miljöskäl är bättre. Miljömedvetenhetet är i många fall att betrakta som dyrt och exklusivt. Dessutom kan det vara förvirrande med alla märkningar av varor. Vad är egentligen bra för miljön och vad är vilseledande miljömarknadsföring?

En sak är nog de flesta övertygande om: allt fler eftersträvar en omställning mot ett hållbarare samhälle. Det är bara frågan om hur snabbt och hur genomgripande det kommer att ske.

Trend 8. Rörligt ökar – visualisering

Visualisering och bildkommunikationen har aldrig varit mer påtaglig i det kommersiella samhället än nu. Vi lever i en utpräglad bildkultur. Gårdagens textintensiva reklam har ersatts av symboler och logotyper. Konsumenterna har en så stor kommersiell förförståelse att det räcker att se Nikes ”swosch” för att förstå att det är Nike och vad den står för.

Nästa steg i den kommersiella kulturen är att ersätta statisk bild med rörlig för att höja upplevelse och inlevelse. Rörlig bild blir allt billigare att producera och därmed allt vanligare på allt fler platser i konsumenternas vardag. Konsumenterna nöjer sig inte med att bli styrda till ett specifikt format. Ibland är det bäst med rörligt, ibland bara text, bild eller ljud och ibland flera samtidigt. I upplevelse- och nöjesindustrin såväl som i butiker, hotell med mera satsas det mer på involverande bildmiljöer där konsumenterna kan bege sig in och. Allt för att höja känsla och upplevelse. På sikt kommer även lukt, smak och känsel i marknadsföringen.

Trend 21. Exklusiv 2.0 – Demokratisering av lyxen och förstärkning av identiteten

Exklusivitet innebär att kunna skilja sig från mängden. Tidigare byggde exklusivitet mycket på pris. Det som var dyrt begränsade tillgången för den som inte hade råd. I massexklusivitetens kölvatten förändras detta. När statusprylarna har blivit lättillgängliga för alla söker de traditionella lyxaktörerna nya vägar för att få ”äkta vara”.

Lyx handlar inte längre bara om det som går att köpa för pengar utan kan lika gärna handla om att kunna beställa in en alldeles speciell sorts kaffe. Att ha kunskapen om var man kan hitta den perfekta espresson innebär lyx. Bara den som vet kan hitta koden på klädesplagget som visar vilket varumärke det är. Detta innebär att de personliga nätverken blir allt viktigare. Att vara utvald och inbjuden i en exklusiv skara innebär den nya lyxen, det är inte pengarna som avgör utan kontakterna. Tid är också en exklusiv vara – att kunna prioritera sig själv och hinna med det man verkligen vill göra – som att läsa en god bok eller tidning.v

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: