Nu! Och sen?

Gratis

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19

Allt fler produkter och tjänster, främst de som distribueras via Internet, uppfattas av användaren som gratis. Affärsmodellen bygger oftast på att kärnprodukten är gratis och finansiering sker med annonser, premiumtjänster, frivillig betalning, sponsring eller kapitalisering av kundregister.

Exempel

Nättidningar är i stort sett uteslutande gratis för användaren, någon enstaka (Aftonbladet/Plus) tar betalt för tilläggstjänster som guider, tester, exklusiva artiklar och arkiv.

Gratistidningarna Metro, City, Lokaltidningen mm (annonsfinansierat)

TV4 (annonsfinansierat)

Google och andra sökmotorer, tar betalt för sponsrade länkar

Eniro och Hittas nätversioner (annonsfinansierat)

Kundtidningar (annonsfinansierat, relationsbyggande)

Spotify (gratis om användaren accepterar reklam, annars kostnad)

iPhones applikationer (lightversion ofta gratis, provversion kostar)

LinkedIn (bastjänst gratis, extratjänster kostar)

Freeware (kan vara tidsbestämt gratis, kopplat till frivillig betalning eller registreringskrav).

Drivkrafter

Konkurrens – Allmänna nyheter finns i överflöd och går inte att ta betalt för

Marknadsföring – Krävs att en del är gratis för att nå en bred målgrupp

Teknik – Internet gör att marginalkostnaden är nära noll för att nå ytterligare mediekonsumenter & bandbredd, lagringsutrymme närmar sig också noll i kostnad

Bekvämlighet – Tröskeln är hög att registrera sig eller att betala för något

Illegal fildelning – Har skapat mönster hos framför allt den yngre generationen som är svåra att bryta

Crowdsourcing –  När användaren skapar innehållet är det naturligt att inte betala

Motkrafter/trender

Magasinstrenden – Vi har fler titlar än någonsin tidigare och dessa är ej gratis

Betal-TV?

Osäkerhet rörande affärsmodellerna – Många av gratistjänsterna är idag olönsamma

Utveckling av mikrobetalningar – Krävs för att vissa affärsmodeller ska fungera i framtiden

Lågkonjunkturen – Skärper kraven på de olönsamma tjänsterna

Blocket lyckas ta betalt och vara mycket lönsamma, är det för att det är så dominerande och utan större konkurrens på begagnatmarknaden

Konsekvenser

Strukturomvandling i berörda branscher, framför allt där utbudet är större än efterfrågan.

Samarbeten, fusioner och samordning, t ex medieföretag/operatör.

Sponsring – Ex. Idag ser vi sponsrade TV-program av branschorganisationer eller företag

Ökad konkurrens om konsumentens gratisupplevelse

Ökad nischning för att hitta mindre konkurrensutsatta områden

Dålig lönsamhet

Bättre kapitalisering av besökare via ex. Behavioural targeting

Mer komplexa affärsmodeller (t ex länkekonomi)

Minskad efterfrågan på betalda medier

Flerdagarstidningar går över till fådagarsutgivning.

Bedömning av trendens framtid

Att leverera innehåll gratis på nätet på ett allt bättre sätt har mediaföretag gjort sedan 1995. Däremot har affärsmodellerna inte utvecklats i samma takt. Den förhärskande modellen är alltjämt att sälja banners. Att kartlägga besökarnas beteenden på respektive sajter och ge annonsörerna bättre träffbild/resultat är fortfarande i stort sett oprövade modeller för de flesta svenska medieföretagen.

Försök att ta betalt för nyhetsrelaterat innehåll har hittills inte lyckats, med få undantag, exempelvis kvalificerad affärsinformation (WSJ).

Människor har vant sig vid att bastjänster i den digitala världen är gratis och kommer att fortsätta göra det. Vi kan förvänta oss ett fortsatt laborerande för att kunna ta betalt för annonsering, tilläggstjänster och annat för att hitta lönsamma affärsmodeller för gratistjänsterna.

Referenser:

Annonser
Tagged with: , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utbudsexplosion « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 13:37

    […] Trend 23. ”Gratis” […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: