Nu! Och sen?

Jakten på rätt guide

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Fyrtorn
  • Trusted thinkpool

    Behovet av navigation och förenkling ökar.

    Utrymmet på webben är obegränsat och mängden information är oändligt. Behovet av vägledning och prioritering blir än större. Behovet av så kallade fyrtorn, som vägleder konsumenten och utgör en mellanhand mellan producent och konsument, ökar. Konsumtion i framtiden handlar i allt större utsträckning om navigering.

    Ett fyrtorn är en person som har mycket information, är trovärdig och som sprider information till andra, det kan vara medier men även vänner och familj. Det är inte alltid man vare sig vill, orkar eller kan leta fram material som man vill ta del av, och då finns det förhoppningsvis någon i ens vänkrets, som gör det åt en.

    Fyrtorn eller opinionsledare är inte något nytt fenomen, utan har väldigt många år på nacken. Men de är fortfarande är betydelsefulla, trots att information idag är tillgänglig för var och en. Vi behöver hjälp med att sålla vad som är viktigt, kanske mer än någonsin tidigare.

    Allt fler kommer att göra anspråk på fyrtornsrollen: tv-kanaler, mobiloperatörer, Internetbolag, tidningar, virtuella mötesplatser etc. I rollen som rådgivare ingår att lära sig något om de enskilda kunderna. Det framtida erbjudandet måste i större grad ta hänsyn till konsumentens preferenser, miljö och sammanhang. Fler konsumenter kräver att någon gjort en aktiv bedömning och inte enbart en teknisk bedömning av relevans (google).

    Ju trovärdigare en källa är, desto större är chansen att en person väljer dess innehåll. Den som förmedlar något meningsfullt kommer att vinna kundernas förtroende. Det är konsumenten som väljer sina fyrtorn och trovärdighet blir en avgörande faktor.

    Frågan är hur man blir den som konsumenten vänder sig till. Och hur blir man det fyrtorn som konsumenten i sin yrkes- eller privatroll är villig att betala för.

    Exempel

    Modesajten Glam byggde upp nätverk av bloggare och andra sajter inom mode, skönhet mm. Glam stod för portalen och annonsförsäljning och bloggarna för innehållet. Full transparens och delade annonsintäkter med bloggarna. Glam slog ut största konkurrenten
    I village på 1,5 år.

    Exempel på fyrtorn är  t e x olika guider, bloggar och sociala nätverk. (Det finns olika typer av guider: Jämförande – rådgivande, personliga – allmänna, Breda (portal) – Djupa):

    • Prisguider (Prisjakt, Pricerunner),
    • Shoppingguider (Modette, Blondinbella, Sofis Mode),
    • Åsiktsguider (Newsmill, Sourze, Vassa Eggen),
    • Livsstilsguider (Familjeliv, Bröllopstorget, Facebook, Friendconnect) all media, netdoktor,

    Drivkrafter

    Tidsbrist och reklamtrötta konsumenter

    Informationsöverflöd och ökat mediebrus

    Reklamtrötthet

    Motkrafter/trender

    Individualism och teknisk möjlighet: kan själv söka fram den information jag behöver.

    Renodlade sökmotorer är inte fyrtorn (google.) Om konsumenterna nöjer sig med en teknisk bedömning av relevans utan tillförd kunskap eller dimension till den sökta informationen behövs inte fyrtorn.

    Konsekvenser

    • Konsumtion i framtiden handlar i allt större utsträckning om navigering. Nu behövs vägledning för att hitta de bästa fyrtornen. I rollen som rådgivare ingår att lära sig något om de enskilda kunderna. Vilket i sin tur kräver ökad kunskap om målgruppen, beteenden mm.
    • Medieintensiteten ökar allt mer. Det blir allt svårare att nå igenom med sina budskap och bli ett av de varumärken som individen verkligen litar på.
    • Där traditionella medier tidigare spelat en viktig roll som trovärdiga fyrtorn finns en stark skepsis och misstro bland unga. Offentliga medier ses som en maktfaktor samt kunskapskälla. Det positiva, kunskap, bedöms i relation till det negativa, ”makten”. De unga litar främst på någon betydande familjemedlem och sina vänner. Bloggen har en viktig funktion för filtrering av information.
    • Man måste förtjäna rollen som fyrtorn inom nyheter och lokal information.
    • Det ökade utbudet och den ökade viljan att ta del av en allt större variation leder till att relationer och förtroende blir mer betydelsefulla. Tiden är värdefull och att investera tid i något innebär således en risk. Om du kan organisera ditt medieinnehåll på ett sådant sätt att risken reduceras skapar du ett värde för konsumenten.
    • Man kan inte göra allt bäst själv. Länka kunden till experterna/de som gör saker och ting bäst (länkekonomi). Bättre taggning, bättre länkningar, mer lokala samarbeten. Inte betala bloggare utan länka till dem. Detta påminner om portaltanken från sent 90-tal. Det är inte enbart avsändaren som står för informationen, utan den kompletteras med experttips, användargenererat innehåll, länkar och andras kommentarer.
    • Idag har fler möjlighet att ”äga” trovärdighet inom sin nisch. Risk att man hoppar över mediet som fyrtorn utan går direkt till källan/experten.
    • Affärsmodell (omvänd syndikering) man får betalt för att man skickar besökare till andra kanaler. Transparens med de utvalda bästa fyrtornen. Istället för avdelningar/funktioner internt använder man externa bloggare mm.
    • Möjligt för en traditionell medieaktöre att erbjuda en ”guide till rätt guider”

    Bedömning av trendens framtid

    Trenden kommer att fortsätta öka kraftigt, då informationsutbudet fortsätter att växa.

    Referenser:

    Jeff Jarvis – what would google do.

    Jelvington.com

    Annonser

    Ett svar

    Subscribe to comments with RSS.

    1. […] Trend 10. Jakten på rätt guide […]


    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s

    %d bloggare gillar detta: