Nu! Och sen?

Jakten på relevans i marknadsföringen

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19

Annonsörer eftersträvar en allt mer effektiv marknadskommunikation. Som ett led i detta arbetar man mer och mer med kommunikation som anpassas utifrån konsumentens beteenden/intressen för att försöka nå fram med relevant budskap (behavior targeting).

Internetmediets ”pull-egenskaper” börjar nu även utnyttjas och förstås av marknadsförare och sökordsmarknadsföring är begreppet för dagen.

Det här tar sig uttryck i olika former:

  • Konsumenten har själv allt större möjligheter att tala om vilken typ av information man önskar ta el av vid olika tillfällen (pull)
  • Annonsörer försöker fånga konsumenter som söker viss information via sökordsmarknadsföring
  • Annonsörer försöker fånga konsumenter med visst intresse/ökad sannolikhet att agera genom att utnyttja konsumentens tidigare beteende
    • Tidigare besökta sajter/artiklar. Det är möjligt att följa den enskildes väg genom sajterna och därmed kan utbudet anpassas efter faktiskt beteende.
    • Tidigare konsumtionsbeteende (kund-/förmånskort). Ny teknik har skapat en möjlighet att skräddarsy och personifiera produkter och tjänster och tekniken används också för att anpassa marknadskommunikationen efter den enskilde individens behov och önskemål.
  • Framväxten av en mobil marknadsplats ger nya möjligheter till personspecifik marknadsföring genom till exempel positioneringssystem.

Exempel

  • Google, Pricerunner, Eniro mm…
  • Amazon.com
  • Ica-kortets personifierade erbjudanden
  • I USA går nära hälften av alla medieinvesteringar på Internet till sökordsannonsering
  • Google bedömer att man kommer att dra till sig annonspengar från traditionella medier som print, TV och DM.
  • Under 2008 växte sökordsmarknadsföringen i Sverige med 29% till totalt 1,3 miljarder kr. (Resten av reklammarknaden gick +/-0.) Ökningen motsvarar 380 miljoner kr. Att jämföra med de 354 miljoner kr som dagspressen omsätter inom bilageförsäljningen (2008).
  • Länsförsäkringar lämnar TV för att bearbeta den egna kundbasen (http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=221875)
  • Enligt Sökbarometern (gjord av Keybroker –säljorganisation) uppger 70 procent av tillfrågade annonsörer att avkastningen på sökannonsering är högre än för traditionella medier (http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?VersionId=115309)


Motkrafter/trender

  • Lagar om datahantering
  • Integritetsproblematiken
  • Minskad tilltro på sökmotorernas objektivitet från konsumenter – är det alltid den mest relevanta informationen som hamnar högt i sökmotorerna om alla sökmotoroptimerar sina sajter?

Drivkrafter/aktörer

  • Teknikutveckling
  • Kundförväntan
  • ROMI-trenden
  • Google beteendet – konsumenterna vänjer sig allt mer vid att använda sökmotorer, söksajter och jämförelsesajter
  • Fler annonsplaceringar

Konsekvenser

Behov av ökad koll och kunskap om på mediekonsumenten.

  • Aktuella beteenden
    • Tidigare mediekonsumtion
    • Sökt information (sökord)
    • Anmält intresse/beteende
  • Vem är konsumenten/målgruppen

Behov av ökad kunskap om mediets och mediets olika delars funktion.

  • Ökat behov av att mäta.

Minskade annonsintäkter:

  • Kan i ökande utsträckning göra att annonsörerna väljer bort medier med dålig koll på den enskilde läsaren.
  • Behovet av masskommunikation minskar då annonsören inte är intresserad att betala för orelevant spill. Innebär att man bara är villig att betala för räckvidd i målgrupp.

Ökad relevans för kunden. Samtidigt som det riskerar att ”fel använt” smala av utbudet mot kunden.

Bedömning av trendens framtid

Trenden kommer troligen att utveckla sig (i nuvarande form) som en s-kurva, men det kommer säkerligen att komma nya effekter som leder till ny trend framöver.

33

Referenser

Karios Future trendkort

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 33. Jakten på relevans i marknadsföringen […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: