Nu! Och sen?

Konsumenten tar makten

Posted in Trender by karlssonsoren on 2009-05-19

(från företagen och reklamen)

  • Kräsna, Kunniga och beväpnade konsumenter
  • Transparans och Informationsövertag
  • Illojalitet

Ett maktskifte äger rum. Rekommendationer från person till person (ofta via nätet), prisjämförelsesajter och topplistor styr alltfler människors köpbeslut. Traditionell reklam och vad företaget som tillhandahåller produkten säger blir allt mer ifrågasatt och/eller ignorerat.

Före internet spreds omdömen från person till person och tryckta medier publicerade topplistor eller prisjämförelser (Råd och Rön, dagstidningar). I och med internet kan informationen spridas ögonblickligen till alla.

yelp.com startade till exempel i USA 2006, reco.se drog igång i Sverige hösten 2007. Tanken är, liksom med Wikipedia, att envar som har kunskap om något ska dela den kunskapen med alla andra. Mängden användare/mängden kunskap växer i takt med tiden. Kunderna tillsammans får en makt som tidigare varit förbehållet stora mediekanaler.

På prisjämförelsesajter är det sajtföretaget som gör jobbet. På de nya rekommendationssajterna är det användarna som bidrar. Inte bara priset styr var på listan ett företag hamnar, även omdömena avgör om man hamnar överst eller underst i söklistan. En mer personanpassad variant finns via Google Friend Connect eller Facebook Connect som fortfarande bara är i sin linda. Tanken är att man tar med sig sin profil från communityn ut på nätet. De viktigaste rekommendationerna kommer då från dina vänner.

I förlängningen gör detta det svårt för ett företag att tillhandahålla dåliga varor eller tjänster. Nätet förskjuter alltså makten från företagen till kunderna. Det beror inte bara på nätet utan även på den allmänna samhällsutvecklingen; misstro mot auktoriteter, tillgång till information, lättheten att kommunicera.

Människor litar på varandra och helst på dem de redan känner eller har en relation till. Pockettoppen, parfymtoppen etc – vi styrs av vad andra valt. Vi går till en restaurang som andra också går till, vi tittar på TV-program som andra tittar på, framför allt våra vänner

.Bild 20

2006 års personlighet enligt Time magazine – You.

Exempel

Prisjakt

Pricerunner

yelp.com

reco.se

Fairshopping.se

reseguiden.se

Eniro

Crowdsourcing, Wikipedia, Communities (som familjeliv.com)

Medborgarjournalistik, forum (utsidan), sociala medier

Fler använder abuse-funktion mot företag som gör reklam på communities, vilket resulterar i att företaget blir spärrat.

Drivkrafter

  • Nätet, sociala medier
  • Tillgången till tips/råd/jämförelser snabbt
  • Kundtransparens och affärstransparens
  • Globalisering
  • Immaterialisering
  • Misstro mot auktoriteter
  • Individens vilja att påverka, synas och identifiera sig

Motkrafter/trender

Integritetsbehov. Debatterna om FRA-lagen och IPRED-lagen har resulterat i att fler unga funderar mer kring frågor om integritet på internet.

Möjlighet att ”korrumpera” systemet; företag ”köper” recensenter som får i uppdrag att tycka rätt saker på alla sajter.

Konsekvenser

Transparens är en av de viktigaste trenderna just nu; företag kan genom att vara öppna bygga förtroende hos kunderna för att de ska vilja köpa företagets produkter. Bristen på transparens kan på samma sätt minska kundernas förtroende.

Traditionell kommunikation fungerar allt sämre.

  • ”Vanlig” reklam tappar i värde. Varumärkesannonsering blir viktigare och utbudsannonser tappar. Det är ju ändå vad som sägs på rekommendationssajterna, och i ens vänkrets, som betyder något för konsumenten. Det gäller att bygga relation med kunderna.
  • Konsumenten väljer bort reklam. Omvända relationer: Hur får man kunderna och övriga omvärlden att vilja företaget något.
  • Ökat krav på relevans i marknadsföringen. Förfinad push annonsering genom sökordsmarknadsföring och behavioural targeting gör att man kan bli mer precis och relevant.

Maktförskjutning

  • Vänkretsen tar över som informationsbärare. Dagstidningen kan inte längre säga sig vara den enda trovärdiga/objektiva informationsspridare.
  • En enskild väldigt aktiv person kan snabbt bli maktfaktor utan någon eg. plattform under sig.

Annan mental kultur: Det är inte skämmigt att vara prismedveten längre. Konsekvens: pris är inte längre möjligt att använda som enda konkurrensmedel, företaget måste addera något annat.

Hot (H) och möjligheter (M) för mediaaktörer

  • Journalistens roll förändras från producent till redaktör. (H/M)
  • Opensource journalism (M)
  • Medierna måste förhålla sig till att ha konkurrens från andra ”fyrtorn” och nättjänster. (H/M)
  • I det ökande mediabruset, där allt fler kringgår etablerade medier kan det finnas en möjlighet i det ökande behovet av samordning och en plats där dialog förs (M)
  • Behovet av ”trovärdiga” källor kan öka. Det innebär för traditionella mediaaktörer att förrtoendet behöver förtjänas på helt nya sätt för att lyckas (M)
  • Använda behovet av ”kompis-rekommendationer” genom att medieaktörer blir mer personliga, tycker mer och använder ”förklarande” bloggar etc (M)

Bedömning av trendens framtid

Behovet av råd/tips/rekommendationer kommer alltid att finnas men kommer spridas till allt fler områden.

Bild 21

Referenser

Kairos Future, Mindpark.se, Goodold.se, Ted Valentin

Mindpark har mer om Google Friend Connect och Facebook Connect

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 19. Kunden tar makten […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: