Nu! Och sen?

Me-Making

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19

Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer”

  • Me-tailing
  • Me-branding
  • Personal touch

Vi vill vara så individuella som möjligt i våra val och marknaden för masskräddarsydda varor och tjänster ökar. Konsumenterna blir allt aktivare i att designa och anpassa produkter och tjänster efter sina egna behov och krav. Det som man själv har varit med om att utforma blir mer värt (ökat självförverkligande).

”I wikinomin är det användarna som producerar och investerar sin kunskap och tid.  De är prosumenter (producerande konsumenter) eller anvesterare (användande investerare).”

’Customer made’ trenden står i samklang med kundernas ökade efterfrågan på produkter som de själva kan anpassa efter tycke och smak.

Utvecklingen har gått från e-business, där företagen står i centrum och kontaktar kunderna, via Me-business, där kunden är i centrum och den kontaktar företag som den är intresserad av. We-business, innebär att massor av människor är sammankopplade genom tex Facebook och Myspace och i dem sker konversationer om tjänster och produkter där handel kan, men inte behöver, bli ett resultat. 60 till 70 procent av det barn och ungdomar läser är det deras vänner har skrivit.

De 5 C:na: Co-creation, Communication, Conversations, Connected och Community, att skapa tillsammans.

Me-branding Tidigare har uppfattningen om individer präglas av upplevelsen som skapats i det verkliga mötet (IRL) eller via ”word of mouth”. Idag har privatpersoner via sociala medier även möjlighet att skapa en perception av hur man är. Vi bygger våra personliga varumärken på webben; på Facebook, MySpace, bloggar mm. En konsekvens av me-tailing; att bygga min identitet/mitt varumärke.

Exempel

Brittiska Debenhams låter konsumenterna tillverka sin egen teddybjörn, Heinz låter konsumenter göra sina egna etiketter på nätet, SomConcept klädbutiken som genom individanpassad massproduktion kunna erbjuda personliga val till konkurrenskraftiga priser.

Ikea har redan ett stort och växande antal företag som livnär sig på att personalisera deras produkter, vare sig Ikea vill det eller inte. Tex Bemz och Parts of Sweden

Självscanning i mataffären, digital bokning samt e-biljetter till tåg/flyg/konserter. Vilket minskar kostnader, köer och ökar bekvämlighet.

Wikipedia, ITunes (jag köper precis bara den musiken jag vill ha)

SpotUs (Community funded reporting). En plats där oberoende reportrar, medieföretag och allmänheten möts och samarbetar. Allmänheten kan ge uppdrag journalister att undersöka viktiga och ibland förbisedda händelser. Vem som helst kan ge ett bidrag till uppdraget. Om ett nyhetsföretag köper ’storyn’ återbetalas bidragsgivarna.

Om man vill publicera sin egen bok finns det flera tjänster som är gratis: Lulu, Blurb, CreateSpace, Cafepress, Xlibris, Webook och sedan kan man göra boken sökbar via  Google Book Search.

Tweaksumenter – konsumenter som ’rättar till’ en impopulär produkt

Drivkrafter

Ökad individualism och behovet av självförverkligande

Homo consumentus – Man uttrycker sin personlighet genom sin konsumtion.
Homo zappiens – Man leker runt med allt fler olika personligheter, fysiska eller virtuella identititer som vi växlar mellan.

Transformationsekonomin växer; vi lägger mer pengar på att fixa till våra olika livsstilar, och får hjälp med att skapa bättre versioner av oss själva.

Teknisk utveckling, möjlighet att massproducera individanpassade produkter/tjänster.

Motkrafter/trender

Tidsbrist.

Konsekvenser

Mediemarknaden fortsätter sin expansiva utveckling med allt fler mediekanaler på allt fler plattformar. De nya plattformarna och det nischade utbudet bidrar till en individualisering av det svenska medielandskapet.

Allt fler, framförallt yngre, överger de traditionella medierna till förmån för sociala medier. Man talar om prosumenter, de som både producerar och konsumerar medierna.

Medborgarjournalister blir allt vanligare – amatör journalistiken får allt större betydelse då konsumenternas makt ökar och tilltron till traditionella varumärken och medieaktörer sjunker.

Det finns ytterst få originella/ursprungliga idéer. Vi behöver alltså inte vara hemliga med vad vi utvecklar. Istället har vi allt att vinna på att så snart som möjligt få mer input från så många som möjligt. Då måste vi vara öppna med våra tankar.

Kunden är ofta bättre informerad om marknaden än producenten; utnyttjar den marknadsförings och utvecklingspotential som finns i en grupp kunniga och intresserade kunder.

Relationen med konsumenterna allt viktigare. Trenden förändrar företagets organisation i riktning mot att bli ett nätverk av anställda, kunder och underleverantörer. Varumärkets styrka helt blir beroende av vilken känsla av gemenskap och samhörighet med kunderna man lyckas skapa.

I en värld av obegränsat utrymme, blir det begränsade rummet (papperstidningen t ex) det exklusiva. Att bli vald, speciellt att bli publicerad eller omskriven i den form där inte alla får plats. (MÖJLIGHET)

Skräddarsytt leder till en högre risk att fler överger sajterna (HOT/MÖJLIGHET)

Gör läsarna till mediahjältar genom exponering (MÖJLIGHET)

Bedömning av trendens framtid

Den tekniska utvecklingen driver fram tillväxt av allt fler mediekanaler på allt fler plattformar, vilket bidrar till mer nischat utbud. Den bidrar också till möjlighet till masskräddarsydda varor och tjänster.

Referenser:

Kairos Future, Ridderhemsrapporten 2008, Me-tailing av TimPhillips , Affärsvärlden, Sourze, Radio och TV verket.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.145949
http://blogg.idg.se/onlinestrategi/entry.jsp?messid=3176
http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=169
http://mashable.com/2009/03/01/publish-book/

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 5.  Me-making (Me-tailing & Me-branding) […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: