Nu! Och sen?

Mediakonsumtion på Homozappiens vis – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

homozappiensRollen som mediaföretag håller på att förändras. Det blir svårare att sälja envägsproducerat material till en given målgrupp. Värdekedjan delas upp mellan bland annat produktion, distribution och guidning i olika nivåer.

Flera mediehus talar om att bli innehållsredaktörer snarare än tidningar eller TV-företag. Traditionell media kommer att få en minskad roll men blir samtidigt kanske viktigare än någonsin. Här finns kunskap om hur man möter behovet av att skapa överblick och struktur. Använder man kunskapen och resurserna rätt så kan det förtroende som byggts upp på hundratals år utnyttjas så att konsumenterna fortsatt väljer dessa medier bland andra.

Traditionella reklammedier skapar ökade samarbeten för att undvika att konsumenten zappar bort från reklamen. Till exempel samkör nu de kommersiella TV-kanalerna sina reklamavbrott.

Annonsörer och marknadsförare söker nya vägar att synas i stället för att använda traditionella kanaler. Man satsar mer på ”dold reklam” och lägger kraft på att erbjuda information närmare inköpstilllfället. Man nischar kommunikationen mer och tänker i helhetskampanjer där samma budskap trummas ut på många olika sätt i olka kanaler.

”Du kommer hem från jobbet och släpper väskan på högen med direktreklam innanför dörren. Alldeles strax ska dagens informationshets bytas mot Himalayamusik och yoga. Skönt. Det blev sent i går kväll med förberedelser för jobbet och ett debattprogram på TV du inte ville missa så du är trött.

I soffan sitter 14-åringen och spelar World of Warcraft och messar. Det dånar från ipodens högtalare. Du väntar med att ta på dig vuxenrollen och kommentera filtallriken i soffan, sänker musiken något och slår på TV:n istället. På bordet, under de fyra fjärrkontrollerna, ligger en dagstidning med veckans måltidstips uppslagen. I samma stund kommer du på att det fattas ingredienser till dagens middag och plockar upp mobilen för att ringa sambon som förmodligen sitter i bilkön på väg hem. Du noterar att du fått ett snabbt sms från din kollega som undrar om ni skall skicka offerten eller inte. Kollegan vill bara ha ett ja eller nej, avtalet är redan skrivet. Du skickar ett ja samtidigt som du frågar 14-åringen hur läget är. Inget svar. På TV:n ramlar en fånig skådespelare och slår sig och du skrattar till. 14-åringen som har sneglat lite på skärmen tittar upp. Ni växlar några ord innan du laddar musikanläggningen med Best of Himalaya och gör i ordning kläderna för Yogapasset. Nere på rygg får du tag på sambon och ordnar inköpslistan. Hon ber dig kolla en ingrediens i tidningen och lägger på. Nu har du 30 minuter för yoga innan alla kommit hem, nu går du in i sången…nu kan inget störa dig… ”

 

Dagens människa drunknar i information men törstar efter kunskap. Samtidigt är mängden tid vi  konsumerar information relativt konstant vilket betyder att mer information trycks in på samma tid. Vi måste reducera, sålla, sortera och strukturera information och vi börjar zappa aktivt för att effektivt söka information, något som yngre är betydligt duktigare på än äldre.

Vi bläddrar genom den ena tidningen efter den andra, i stället för att läsa den. Vi bläddrar mellan kanalerna för att se om vi hittar något intressant. Vi slår på tv:n, radion och stereon samtidigt som vi pratar i telefon, surfar på nätet eller läser en bok. I stället för att långsamt och systematiskt ta till oss ett medium i taget så ”frigör vi oss från de linjära mediastrukturerna och tar oss ett bad i vårt eget utvalda informationsflöde”, som Marshall McLuhan uttrycker det.

Ett stort huvudbry för kommunikatörer och medier är att komma underfund med hur man bäst kommunicerar med den zappande människan, eller Homozappiens Consumens som vi kallar henne halvt på skämt halvt på allvar. I takt med att vi får allt fler varor och tjänster att välja på blir obeslutsamma och otåliga. I 57% av storstadsfamiljerna så vet ingen vad som ska ätas till middag förrän samma dag. Allt blir oplanerat och rädslan för att bestämma sig stor. Det kan dyka upp bättre alternativ hela tiden.

Ser vi på faktiska mediebeteenden så finns också stora skillnader mellan yngre och äldre. De yngre är mer benägna att hantera information parallellt och zappa än äldre. Reklamen är insocialiserad och betraktas som underhållning samtidigt som viss reklam är betraktad som rättighet och har sin givna plats för att rätt mix skall uppstå i informationsflödet.

Nyckelbegrepp för temat

  • Överexponering, informationströtthet och fallande prenumerationer
  • Nix-beteenden: Nej tack-skylt”, nix-register, pop-up-blocker, Google-news, betalkanaler.
  • Begränsad mental bandbredd, mer parallell mediakonsumtion
  • Skapande av individuella informationsbubblor där endast de rätta guiderna får komma in (så kallade Trusted Thinkpools)

Trend 24. Morgontidningsprenumerationer minskar

Informationen hittar ständigt nya vägar. Prenumerationerna på morgontidningarna går ner, främst därför att innehållet går att finna på andra platser, genom andra kanaler och vid andra tidpunkter. Det är inte längre självklart att alla vill ha en tidning varje dag ens om de får den gratis till dörren. Delvis är det en generations- och åldersfråga. För framtiden är det emellertid en tydlig trend det blir svårare att ta betalt för morgontidningen i sin nuvarande form.

Trend 10. Jakten på rätt guide

Överflödet ökar behovet av att orientera sig. Tyvärr så räcker det sällan med en guide utan det behövs flera för olika områden. Precis som vi har olika rådgivare i de dagliga diskussionerna kring, datorer, barnuppfostran, sjukdomar, bilar och musikevenemang så finns det olika medier som försöker specialisera sig på att vara respektive områdes fyrtorn, den man kan lita på.

Vem guidar bäst bland guiderna? Vilken guide passar just mig?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: