Nu! Och sen?

Mediekanalsexplosion och ökad nischning föder Homozappiens

Posted in Trender by karlssonsoren on 2009-05-19

Scanning
Sök
Aktivt

Vi står mitt i en mediakanalsexplosion som accelererat under en rad år. I grunden drivs utvecklingen mot allt fler kanaler och nya format av nya tekniska möjliggörare. Förutom att Internet och mobilen erbjuder ett oöverskådligt och växande antal nya kanaler så leder den pågående digitaliseringen till att allt fler mediekanaler konvergerar, dvs flyter in i varandra och får nya egenskaper som förändrar medielandskapet i grunden.

Det ökande utbudet på medier och ett stigande informationsöverflöd det allt dyrare att effektivt bryta igenom bruset. Marknadsförarna söker efter mer effektiva mediekanaler, nya format och tilltalssätt. Som en naturlig konsekvens av medieexplosionen och teknikutvecklingen blir medier allt mer nischade och smalare i sin intresseinriktning.

Exempel

I Sverige finns idag knappt 4000 olika printtitlar med allt från tidningen Betodlaren, till hyllvältaren Svinskötsel. Även TV genomgår denna förändring med ökat kanalutbud som leder till mer nischade kanaler.
Skillnaden mellan annonsmedia och informationsmedia minskar. Budbärare kan vara nyhetsmedia, personer, platser etc. och media. VD för Kanal 5 sa vi säljer inte TV vi säljer målgrupper.

Ser vi på faktiska mediebeteenden så finns också stora skillnader mellan yngre och äldre. De yngre är mer benägna att hantera information parallellt och zappa än äldre. De yngre har vuxit upp i en mediemiljö som är mer lik dagens, än de lite äldre. Detta får också konsekvenser för detaljhandelns reklamkommunikation. Reklamen är insocialiserad och betraktas som underhållning samtidigt som viss reklam är betraktad som rättighet och har sin givna plats för att rätt mix skall uppstå i informationsflödet.*
Forskning pekar på att moderna människor är allt duktigare tolkare av symboler, skeenden och dramaturgi vilket gör oss till kräsnare betraktare och mediakonsumenter (i synnerhet yngre).

Drivkrafter

Digitalisering, Internet, mobil-teknik mm gör nya kanaler tekniskt och ekonomiskt möjliga.

Informationsteknik, fler mediekanaler och en gränslösare kommunikation i den globala världen har lett till ett ökat informationsbrus i alla delar av samhället.

Framväxten av en allt mer teknikmogen mediakonsument

Allt starkare teknikbaserade informationsfilter mot reklam etc

Motkrafter/trender

Inte identifierat någon.

Konsekvenser

•    Utvecklingen ovan börjar också synas i förändrade mediebeteenden. Tiden vi konsumerar information är relativt konstant vilket betyder att mer information trycks in på samma tid vilket leder till fragmentisering, förkortning och kontinuerligt ökad hastighet. Vi måste reducera, sålla, sortera och strukturera information.
•    Vi börjar zappa aktivt för att effektivt söka information och intryck och för att välja bort. Zapping (otåligt fly till nästa kanal) håller på att bli en livsviktig egenskap och kännetecknar en allt större konsumentgrupp. Lite på skämt och lite på allvar har vi därför kallat den nya människan för Homozappiens.
•    Media konsumeras mer och mer simultant. Flera medier är igång samtidigt. Varje media konsumeras därför med lägre intensitet. Inte minst de unga har fler parallella kanaler på samtidigt. Vi slår på tv:n, radion och stereon samtidigt som vi pratar i telefon, surfar på nätet eller läser en bok. I stället för att långsamt och systematiskt ta till oss ett medium i taget så tar vi oss ett bad i informationsflödet, som Marshall McLuhan uttrycker det.
•    Utbudsöverskottet gör att allt fler medier ändrar fokus från att sälja uppmärksamhet till att sälja tillgänglighet och relation till läsare/konsumenter
•    Snuttifiering vs fördjupning. I takt med att mediekartan förändras och fragmenteras lär sig konsumenterna att värdesätta olika dimensioner i informationskonsumtionen. Antingen är informationen så pass unik eller djuplodande eller nischad att vi intresserar oss för den eller så är den att betrakta som informationssnacks, dvs små snuttar som kommer precis i rätt tid, på rätt plats, i rätt paketering. Den senare har allt större krav på att vara snabb för att gälla.
•    Tidigare betraktades tidningar och mediers nyheter som faktabaserad information. Nyheternas roll är inte alltid bara fakta och information, det kan också vara samtalsämnen, underhållning eller nöje. På Internet används ”tidningar” som ett sätt att fördriva tid medan Google och Wikipedia är källor till kunskap för unga.
•    Viktigt att se konsumenterna som egna producenter av sitt eget mediauniversum där färskhet, exklusivitet, anpassning och tillgänglighet är nyckelord för värderingen information.
•    Mediakonvergensen leder till ett transmedial storytelling och reklam. Tidigare var varje media åtskilt och anpassat efter en viss typ av berättande och innehåll. Nu blir olika medier allt mer i samspel med varandra och innehållet och berättandet anpassat för ett transmedialt innehåll. Utröstningsprogrammen på TV förutsätter deltagande med SMS. Ett annat exempel är olika möjligheter att gå in och styra skeendet i olika berättelser och program exempelvis reality-format. Unga kan i viss mån bli förvånade när det inte går att ”klicka” på ett ord i tidningen. Transmedieliteten blir med andra ord förväntad.

Hot & Möjligheter

•    Traditionell dagspress riskerar att vara dålig på allt, dvs för allmänt hållen information – ej tillräckligt djup! (HOT)
•    Utnyttja geografi & trovärdighet (Möjlighet)

Bedömning av trendens framtid

Mediekanalsexplosionen har pågått under ett längre tag och i steg. Internet var det första stora steget, sociala medier och mobilen pågår nu och eventuellt har trenden nått viss mognad.

Bild 17

Referenser

*Undersökning om reklamvanor som Kairos gjort

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utbudsexplosion « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 13:40

    […] Trend 27. Mediakanalsexplosion & ökad nischning […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: