Nu! Och sen?

Mer lokal information

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Nära – Supernära
  • Lokalpatriotism
  • Intensivare kamp om lokal position

Intresset för det superlokala (från stadsdel/ort till liten kommun) har alltid funnits. Men de senaste decennierna har medierna inte prioriterat det och delvis konkurrerats ut (annonsmarknaderna). Papperstidningens utrymme är begränsat och det har också krävts mycket arbete för att förädla medborgarbidragen. Läsarna har velat bidra, men inte kunnat. Nu finns plötsligt de tekniska förutsättningarna i form av mejl, sms, mms, mobilt Internet etc och nu hårdnar kampen om den lokala informationen.

Lokala gratistidningar är idag vanliga på många håll i Sverige och har i Stockholm tagit över morgontidningens roll som nyhetsförmedlaren i kommunen/stadsdelen (Mitt i tidningarna). De har också tagit hand om en stor del av de lokala annonspengarna. I södra Sverige växer Lokaltidningen för varje år (startade 2003) och har idag 36 tidningar.

Flera lokala morgontidningar har startat lokala sajter de senaste två åren med lokalt nyhetsinnehåll, läsarnyheter, lokala bloggar, läsarbilder, diskussionsforum, kalendarier i olika stor omfattning. Flera har upplevt stora trafikökningar av sina satsningar men ingen har ännu tydligt kapitaliserat på det.

Fler nationella och internationella aktörer spetsar in sig på det lokala på olika sätt i form av  diskussionsforum, mötesplatser, köp & säljmarknad, nöjes-, restaurang- och turistguider mm.

Exempel

  • Västerbotten-Kurirens lokala sajter, UNT:s kvarterssajter i Uppsala. Östersunds-Postens mikrosajter från Jämtland/Härjedalen, Örnsköldsviks Allehandas lokalsidor på nätet, Sydsvenskans lokala sajter
  • Lokala gratistidningar, Mitt i tidningarna, Lokaltidningarna i Skåne, Vi i Rydebäck
  • Lokala föreningar av olika slag har egna sajter och startar forum och bloggar
  • läsarbetyg på Eniro (t ex restauranger) och Hitta, sök restaurang där du befinner dig med mobilen (Hitta)
  • http://www.blocket.se/ , har tagit över en viktig del av den lokala informationen
  • http://www.grannar.se/ , marknadsplats för hemnära tjänster som Mindpark-tidningarna samarbetar med
  • http://www.myblock.se/ , lokala diskussionsforum delägt av Stampen
  • Annonsmarknader, nationella och internationella jobb- och bostadssajter minskar utbudet i morgontidningarna och splittrar ytterligare upp den lokala informationen

Drivkrafter

  • Intresset för nyheter och information från din geografiska närhet
  • Teknikutvecklingen
  • Behov av att begränsa innehållet i papperstidningarna
  • Publiceringsvilja från allmänheten, individens behov av att bli sedd, ”att vara någon”
  • Behov att få ut information från föreningar och intresseorganisationer
  • Aktörer vill åt de lokala annonsintäkterna
  • Lokalpatriotism

Motkrafter/trender

  • Globaliseringen
  • Minskad förankring i lokalsamhället, människor har en större aktionsradie
  • Journalisternas ovilja – jobbigt att driva igenom
  • Relativt små intäktsmöjligheter

Konsekvenser

  • Den lokala informationen kommer att växa i omfattning och spridas på allt fler håll
    • Möjl: Bli aggregeraren av lokal information, den lokala mötesplatsen
    • Hot: Annars blir någon annan det
  • Ju mer lokalt, desto mer läsargenererat/icke-journalistiskt innehåll. Vi (tidningarna) kommer endast kunna bidra med en bråkdel av den lokala informationen.
    • Bjuda in, engagera och uppmuntra till bidrag i olika former
    • Publicera i tidningarna, starta diskussioner
    • Länka till relevant/intressant extern lokal information
  • Aktörer som drivs mer av idealitet eller av Freemium som affärsmodell än av traditionell kommersialism, ex Craiglist låter annonsörer gå nästan gratis vilket kan leda till att de väljer bort traditionellt kommersiella aktörer (HOT)
  • Traditionella dagspressaktörer (som vi) sitter idag på det lokala materialet. Om vi tänker/gör rätt och satsar på interaktion (medier-konsumenter) kring det lokala (innehåll/händelser, kan vi bli den lokala experten och bli navet som samlar all lokal info. Vi har kunderna idag och har en resurs i ett starkt och välkänt varumärke (MÖJLIGHET)
  • Stora aktörer med stora resurser väntas kraftsamla & fokusera på lokala marknader (HOT)

Bedömning av trendens framtid

Kampen om att kunna kapitalisera på den lokala informationen kommer att hårdna med allt fler aktörer. Framförallt kommer konkurrensen om människors bidrag till den lokala informationen att öka. De nya ”publicisterna” vill synas, inte nödvändigtvis göra pengar. Å andra sidan kommer stora aktörer på bred front (Eniro, Google mfl). Det råder viss osäkerhet om trendens den långsiktiga utveckling.

Referenser:

Annonser
Tagged with: , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utbudsexplosion « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 13:38

    […] Trend 3. Mer lokal information […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: