Nu! Och sen?

Morgontidningsprenumerationer minskar upplaga och antal läsare sjunker

Posted in Trender by karlssonsoren on 2009-05-19
  • Läsvanorna differentieras

Den prenumererade morgontidningen har fått stark konkurrens av den ökade tillgången på gratis nyheter samt människors förändrade levnadsvanor och medievanor, ökat antal ensamhushåll, senare etablering/vi bildar familj allt senare mm. För varje generation minskar andelen regelbundna morgontidningsläsare med 10-15 procentenheter.

Svensk morgonpress har tappat stora upplagevolymer under de senaste decennierna. Från att ha nått närmare 80% hushållen med den betalda morgontidningen varje dag ligger man nu på 50% eller mindre.

Vår marknad (Skåne) tillhör en av de mest expansiva regionerna i Sverige. Trots dessa goda förutsättningar i form av stark befolkningstillväxt minskar våra upplagor.

Genom att satsa på digitala medier och gratistidningar har man lyckats bibehålla mediehus-räckvidden, men tappar läsare på den betalda morgontidningen. Även om den totala räckvidden aldrig tidigare har varit så hög så lyckas man inte kapitalisera på läsandet av gratistidningarna och de digitala medierna på samma sätt som på den betalda morgontidningen.

Svensk morgonpress har minskat upplagevolym –15% de senaste 15 åren .Sedan 2002 har de tre största skånska tidningarna tappat -13,5% varav Sds – 11,7% och HD –12,6%.

Drivkrafter

•    De främsta skälen till att man säger upp sin tidningsprenumeration är tidsbrist, kostnadsskäl, och förändrade levnadsvanor t ex äter allt färre frukost hemma.
•    Senare etablering – man bildar familj allt senare.
•    Mediekonsumtionen har förändrats och vi är ’uppe’ allt senare på kvällarna, vilket innebär att vi inte orkar gå upp extra tidigt för att hinna läsa tidningen på morgonen.
•    Mediakanalsexplosion och ökat utbud påverkar också.

Motkrafter/trender

Retrotrenden – villa + Volvo + vovve intresset ökar bland 90-talisterna. Finns det plats för betald morgontidningsprenumeration i denna gruppen?

Konsekvenser

Förlorade upplageintäkter som står för ca 1/3 av totalen. (HOT)
•    Annons- och alternativa intäkter blir relativ sett viktigare
•    Vi behöver minska kostnaderna för att täcka upp mot förlorade intäkter
•    Mindre ekonomiskt utrymme att finansiera nya satsningar
•    Behöver ta mer betalt från befintliga kunder
•    (Lägre tryck och distributionskostnader) – frigör tid för distributionsföretagen att ta andra uppdrag.

Minskad räckvidd (HOT) innebär att:
•    Svårt att upprätthålla annonsintäkterna, vilket innebär att vi behöver minska kostnaderna
•    Behov av alternativa kanaler för att komplettera räckvidden ökar
•    Vi kan inte sälja på räckvidd, vi är inte störst längre. Använda kunskapen om vår kundkrets på nya sätt, segmentering.

Utnyttjande av befintliga redovisningssystem. TS hämmar upplagearbetet.
Konsumtion av andra medier ökar. Gratistidningsläsning ökar. (HOT)
Utveckla segmenteringsarbetet. Då vi inte kan sälja på räckvidd eftersom vi inte är störst längre kan vi använda kunskapen om vår kundkrets på nya sätt. (Möjlighet)
Affärsmodellen ’prenumeration’ är fortfarande vital och kan utvecklas genom den etablerade relationen till konsumenterna. (Möjlighet)

Fler och fler anger att de inte har tid att läsa tidningen på vardagar, vilket bl a inneburit att några tidningar gått över till att erbjuda helgprenumerationer. (H)
Fådagarstidning, Nischad elitprodukt á torsdag – söndag (M)

Bedömning av trendens framtid

Stadigt fallande upplagor, räckviddsminskning kompenseras med kombination av flera mediekanaler.

Referenser

TS, Orvesto Konsument

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 24. Morgontidningsprenumerationer minskar […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: