Nu! Och sen?

När, var, hur du vill – On demand

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Mediakonsumtion när, var och hur du vill

Vi bestämmer i allt högre utsträckning när, var och hur vi vill konsumera medier.

Det började med text-TV på 80-talet, alltid uppdaterad och kunde konsumeras när som helst på dygnet där det fanns en TV.

Numera är media tillgängligt dygnet runt och på allt fler platser och på allt fler sätt. Nättidningar är alltid tillgängliga och uppdateras (till viss del) under hela dygnet. Många är också tillgängliga i mobilen vilket gör att de också kan konsumeras var som helst.

Rörlig bild i form av snuttar, hela TV-program och filmer har exploderat på nätet de senaste åren i laglig och olaglig form. Datorn lämpar sig bäst för att titta på snuttar men allt fler kopplar den också till TVn.

–  Youtube har på bara några år etablerat sig som förstahandsvalet för videosök på webben, särskilt bland ungdomar, säger Andreas Wiss, projektledare på MMS i en kommentar till Resumé.

Hårddiskspelare och digitalmottagare med inbyggd hårddisk har blivit allt vanligare och gör att tittaren tar kontrollen över sin egen TV-tablå.

Den omfattande olagliga nedladdningen av filmer via thepiratebay.org och andra nedladdningssajter spär också på trenden.

TV i mobilen börjar också bli allt vanligare, främst i form av podcast.

Radio erbjuds idag av Sveriges Radio på webben och i mobilen som webbradio och som podcast och är därmed redan för många helt ”on demand”. Via webbradio är det idag också möjligt att lyssna på vilken radiostation som helst i hela världen.

I takt med att ”Tredje platsen” (1. Hemmet 2. Arbete/Skola 3. Publik plats för konversation/avkoppling) ökar i betydelse, blir det också viktigare för medierna att nå dit.

Exempel

YouTube passerade 100 miljoner tittare (i USA) under januari 2009 och totalt sågs 6,4 miljarder videos (mot 3,4 miljarder i jan-08), varannan svensk man, 16-25 år besöker YouTube dagligen

SVT Play levererar SVTs egenproducerade program och växer fort, här handlar det mycket om fullängdsprogram (30-60 min), SVT Play hade över 900 000 unika besökare vecka 9 2009 (+100% mot v9 2008)

Aftonbladet är störst på klipp bland svenska aktörer och erbjuder främst nyhetsklipp, Aftonbladets webb-tv hade 1 400 000 unika besökare under vecka 9 2009

TV4 försöker ta betalt på nätet men lanserade i jan-09 sin gratistjänst TV4 Replay som samlar alla egenproducerade program de senaste 8 dagarna.

Sveriges Radio har nästan hela sitt utbud tillgängligt via nät och mobil (Iphone applikation)

Spotify, lyssna på all världens musik i din dator när du vill

Mobilsajter är helt tids- platsoberoende

Bolibomba kan ses på webben när som helst och behöver ej krocka med middagen

SVT - Play Bolibompa

Drivkrafter

  • Teknikutvecklingen, bredband, mobilt bredband, smartphones
  • 24-timmarssamhället

Motkrafter/trender

  • Behov av nedkoppling och tystnad/lugn/stillhet
  • Behov av lägereld, någonting att samlas kring

Konsekvenser

  • Snabbare uppdatering på våra sajter, bemanning dygnet runt
  • TV-tablån är döende
  • Mindre behov av betald morgontidning till frukosten (H)
    • En möjlighet ligger i att erbjuda fler alternativa frukostmedier, inte minst på grund av att frukoststunden utanför hemmet ökar.(M)
  • Stor mediekonsumtion i mobilen
  • Ökad mediekonsumtion utanför hem & arbete
  • On demand-krav ökar på papperstidningen
  • Ökat behov av IT-säkerhet & serverkapacitet

Bedömning av trendens framtid

Tekniken har kommit ganska långt vad gäller vår möjlighet att välja tid, rum och ”device” för vår mediekonsumtion men vi vet att det tar lite längre tid för våra vanor att förändras. Trenden bör ha en stark tillväxt under överskådlig tid.

13

Referenser

Post- och telestyrelsens rapport om digitala mediers utveckling fram till 2015, Mindpark, Resumé, MMS undersökning Rörliga bilder 2008:2, Kiaindex, Piraterna (boken)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: