Nu! Och sen?

Ökade krav på upplevelser

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Upplevelse i flera dimensioner
  • Mentalt värde
  • Flärd/neon
  • Äkthet
  • Inre & yttre utvecklingsdimension

Allt fler människor är intresserade av upplevelser och personlig utveckling, inte enbart materiella ting. Upplevelsekonsumtion har hittills framförallt handlat om underhållnings-konsumtion; tjänster och produkter har erbjudits konsumenten tillsammans med någon form av underhållning.

Nu handlar det mer om jakten på det tillförlitliga och äkta upplevelserna. Det är så mycket som är fejkat, tillfixat, osant, imiterat och manipulerat runt om oss att vi söker åt andra hållet. Det äkta handlar om det mänskliga, det riktiga och sanna, det genuina och tillförlitliga.

Känslor, upplevelser, äventyr, andlighet och drömmar blir fokus. Självhjälpsböcker och livskvalitetsbilagor i kvällspressen ökar med artiklar om självförverkligande, livsstil och vikten av att unna sig ”det goda livet”. Vi erbjuds kurser i självkännedom, mindfullness, cd-skivor för avslappning, att slimma vår slitna kropp, packas in i gyttja, och ligga flytande på ett spa. Fokus är det egna jagets/kroppens välbefinnande.

Eventuellt överger man de stora externa köpcentren alltmer och efterfrågan på det genuint egna och annorlunda kommer att öka; staden och torget står inför en renässans. Nyckelordet för framgång är LIVE Living, Immersive, Vibrant, Entertaining. Det handlar om att erbjuda en plats för en kombination av shopping, möten, nöje och events. I detta ingår också en utveckling av alltmer sofistikerade lösningar för in-store media, dvs kommunikations- och säljlösningar direkt i butik. T ex skylfönster som erbjuder verklig fönstershopping/köp direkt via ”touch screen” till avancerade kombinationslösningar av virtuella och fysiska butiker.

Unga människor gör ingen skillnad på information och underhållning. Ordet ”underhållning” finns inte ens i deras vokabulär. All information som riktas till dem förutsätts vara underhållande. Oavsett hur viktig informationen är så går den det unga ögat förbi om den upplevs som torr, statisk och långsam.

Exempel

Dagligvaruhandel; chokladprovningar, olivoljeprovningar, lanthandeln och att handla på bondgård, Vintage shopping mm

Showrooms ”insperience” – vi lägger allt mer pengar på vårt hem och gör det ett upplevelse- och underhållningscenter  (biorum, träningsrum, spabad, vinkällare mm).

31 familj 31 wine-131_beer

Vi vill veta var maten kommer ifrån, även på krogen. Bondens marknad (när bönderna kommer till stan och säljer sina produkter) växer så det knakar. Vi vill gynna lokala livsmedelsproducenter. Vi är nyfikna på våra egna råvaror, våra egna mattraditioner och vill lära oss hur man gör – på riktigt.

En stark kvalitetstrend är på väg – vi vill ha bra, äkta, sanna, pålitliga råvaror. Och ju mer teknik, desto mer mänskligt umgänge vill vi ha. Kafékulturens framväxt är grundad i vårt behov av gemenskap, att vara tillsammans med andra. Till och med dokusåporna upplevs som äkta, till exempel drömmen om det äkta i Bonde söker fru.

Den nya lyxen handlar om tid, närhet och naturlighet. Lycka är att gräva i jorden, att laga riktig mat från grunden, att ha tid till det. Det verkar som om det autentiska inte kan vara snabbt, att det måste ha lite långsamhet i sig. Kanske är det en längtan efter det som fattas i våra liv, det som inte får plats.

Köpcentra/gallerior utvecklas till upplevelsecentran t ex Entré som öppnar i Malmö mars09.

LIVE representerar något unikt och svårkopierat. Att få vara just här just nu mer dessa människor hjälper konsumenten att bli något större än produkten. Dyra konsertbiljetter kontra gratis musiknedladdning. ”Live” är grejen

Att något är ”verkligt” är viktigare än själva berättelsen. Behovet av äkthet ökar. ”Äkta verklighet” är t ex Flashback.se, där man läser om vad andra tycker och tänker om en nyhet.

Gambling på nätet är en stor succé världen över. Bolag som tillhandahåller spelen på internet har ökat lavinartat. Spelmarknaden har varit ett sätt för medierna att möta behovet av upplevelser (nöje, underhållning och interaktivitet). Hela spelbranschen har exploderat under de senaste åren.

TV-medierna har länge eftersträvat att bygga en samhörighetskänsla i begreppet LIVE. Här är sportevenemang och tävlingsmomentet oslagbart och fler TV program är finansierade genom telefonröstning och olika tävlingar.

Drivkrafter

– Miljötrenden, köp inte, gör saker i stället

– Konsumtionsskepticism

– Maslows behovpyramid. I större delen av västvärlden är upplevelser och självuppfyllande de steg som finns kvar att tillfredsställa.

Motkrafter/trender

Fler börjar inse att den materiella konsumtionen inte kan fortsätta i samma takt. Jordens resurser är begränsade. Undersökningar pekar på att om hundra år kommer vi att konsumera åtta gånger så mycket som idag. Eventuellt kan upplevelserna i det inre vara en lösning på detta, endast tankar och mentala tillstånd behöver konsumeras utöver det som redan finns.

Lågprisstrategier, baskonsumtion (Lidl, Ryan Air, Netto, Skoda)

Konsekvenser

Det räcker inte att enbart erbjuda bastjänster, konsumenterna kräver alltmer tilläggstjänster och kringaktiviteter. (Se även smart shoppingtrenden)

Det blir allt svårare att ta betalt för medier som bara tillhandahåller information om basala behov. Medier som vill kunna ta betalt för journalistiken måste upp i behovspyramiden (t ex Filter, The Economist – ”jag läser den här tidningen för att jag är den typen av person – och jag vill visa det”).

Leverera mer värde till konsumenten (abstrakta extravärden eller enbart fysisk nytta).

Paketering blir allt viktigare. Underhåll och roa kunderna. Advertainment.

Fysiska möten/event blir viktigare.

Traditionell shopping blir en kombination av shopping, möten, nöjen och events som ”vibrerar av intresseväckande liv och livsmöjligheter”. LIVE – Living, Immersive, Vibrant, Entertaining.

Bloggtrenden är ett exempel på behovet av det äkta och privata, men där gränsen mellan offentligt och privat suddas ut. Det personliga tilltalet säljer, närhet skapar nyfikenhet.

I en djungel av information, kommunikation och produkter kommer behovet av trovärdiga (autentiska) fyrtorn att öka dramatiskt. Ju mer en konsument känner att hon kan lita på en avsändare, desto troligare att hon väljer den produkt som rekommenderas. Vikten av signalförstärkare – kan vara personer, varumärken, företag ect – blir allt tydligare i en framtid när konsumenten vill välja ”rätt” och autentiskt. Den som kan ta rollen som trovärdigt fyrtorn har mycket att vinna.

Möjligheter och hot för mediaaktörer:

  • Svårt att göra nyheter upplevelsebaserade och konkurrera med andra upplevelser (HOT)
  • Traditionella mediaaktörer ”fastnar” lätt i basträsket. Svårt att ta betalt (HOT)
  • Tilläggstjänster i butik och mot prenumeranter (MÖJLIGHET)

Bedömning av trendens framtid

En lågkonjunktur ökar stordriftsfördelarna i alla led och sätter press på främst mindre företag. Detta driver fram en likriktning, vilket leder till att konsumenterna tröttnar på köpcenter med samma innehåll överallt. Efterfrågan på handelsplatser, produkter och tjänster som är genuint egna och annorlunda kommer att växa.

Ungdomsgenerationens värderingar, med en form av kollektivistisk individualism och önskan om att själv kunna göra val, ger ett ordentligt uppsving för upplevelsekonsumtion där själva upplevelsen skapas av individen, dock gärna i grupp.

31

Referenser

Kairos Future, mm

Katarina Graffman – in search of authenticity

Alfred Maslow, professor

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/livsstil_och_trender/livsstil/ny_trend_autenticitet_och_akthet

http://www.dagspress.se/Article.jsp?version=108918

http://trendwatching.com/trends/insperience.htm

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 31. Ökade krav på upplevelser […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: