Nu! Och sen?

Polarisering lågpris-premium

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Smartshopping
  • My value for money
  • Flykten från mitten

I så gott som alla branscher har polariseringen mellan lågpris och lyx slagit igenom; utbudet av billiga kopior ökar och konsumenterna struntar i varumärket och blir allt mer prismedvetna. Det är en konsument som finns i alla åldrar och inkomstklasser.

Polariseringen sker också under veckan – vardag=lågpris och helg = premium

Trenden har pågått under många år men har framförallt slagit igenom ordentligt sedan början av 2000talet och framåt då ett antal lågpris/gratisaktörer startade i Sverige för första gången.

Företag i alla branscher tvingas välja väg: satsa på premium (bäst blir ännu bättre) eller följa med i lågprissegmentet (bäst och billigast vinner).

Jakten på det bästa köpet/fyndet ger en tillfredsställelse hos kund. Vad som är prisvärt skiljer sig åt mellan konsumenter – my value for money.

Exempel

Lågpris vs premium aktörer kan hittas inom allt flera branscher Lidl och Netto vs Ica/Coop, Ryan Air vs SAS, Metro vs betald morgonpress. Musik och filmindustrin vs Pirate Bay mm.

Lågprisflygningarna har ökat med +300% sedan 2003 (Arlanda).

Låglöneländer med hög kompetens får ökad betydelse; ex Indiens framväxt som IT nation.

EMV (butikens egna märkesvaror) har vuxit sig starkare under de senaste 5 åren och finns inte bara inom lågprissegmentet.

Aftonbladets energibolag  – gör kundavtal för kunders räkning (baskonsumtion).

Fler företag erbjuder innehåll som handlar om smarta val inom olika områden, tex Prisjakt, Pricerunner, Konsumenternas försäkringsbyrå, (fyrtorn). Guide till smarta val.

Drivkrafter

Konsumenter har fler identiteter och väljer att konsumera olika beroende på identitet.

Transparens – lättare/överskådligare att jämföra priser på t ex prisjämförelsesajter. Konsumenterna alltmer medvetna om sin makt, Internet/tjänster möjliggör utvecklingen

Etik och moral kring gratis; fildelning är socialt accepterat och billigt är ’för alla’.  Kopieringsekonomi. Fler köp och säljsajter gör utbudet av piratkopior större.

Konsolidering och stordrift (skalfördelar): billigare produktion samt mer billig produktion i låglöneländer (Kina, Indien)

Detaljhandeln tar kontroll över större del av värdekedjan; EMV

Gratistrenden.

Ökad prismedvetenhet.

Motkrafter/trender

Efterfrågan på kvalitet och service. Livmedelsbutiker, Cajsa Warg på Södermalm samt Mäster Livs i Malmö/Helsingborg; där man säljer kvalitetsvaror av duktig personal i trevliga butiker. Vi kommer se fler delikatessbutiker (ex USA Whole Foods) och även större butiker med riktigt vassa delikatessdiskar.

Ekotrenden & ”Nyenkelhet ”fler ifrågasätter konsumtionen, inte bara miljönördarna. Mer medveten konsumtion (Ica köttfärs, tillsatser, hemliga kocken)

Lågprisaktörerna kan få svårt att överleva.

Tidsbrist – man orkar inte göra smarta val hela tiden, framförallt vad gäller lågintresseprodukter.

Konsekvenser

Polarisering

  • Lågpris eller premium.  Att ligga kvar i mitten anses vara lika med undergång. Betald morgontidning = premium, webb/gratistidning = gratis. I om med att morgontidning blir premium, krympande marknad, mer nischad.
  • Konsumenten inte villig att betala extra för ’övervärden’ men att bara erbjuda lägst pris räcker inte, det finns alltid aktörer som är ännu billigare. Konsumenten kommer att välja det alternativ som har både lågt pris och något mervärde.
  • Man vänjer sig vid lågprisalternativ och behåller konsumtionsmönster genom konjunkturfaserna.

Prissättning

  • Lägsta pris garantier. Jämförbar produkt går inte att hitta billigare.
  • Anpassa/sänk priser
  • Storlek & Samarbete. Sänka produktionskostnader (stordrift), konsolidering.

Bedömning av trendens framtid

Lågkonjukturen kommer att ge trenden  en ytterligare skjuts framåt och polariseringen blir ännu tydligare.  Man tvingas att göra smarta val.

Konkurrensen inom dagligvaruhandeln fortsätter att intensifieras pga fler internationella aktörer som växer i land efter land.

Tekniska utvecklingen bidrar till att handeln kan fortsätta att effektiviseras och kan erbjuda låga priser.

Att alla aktörer fortsätter att ha lågprisfokus och andelen EMV kommer att öka.

Kunder inte vill betala för mycket i onödan för sin baskonsumtion + växande prismedvetenhet.

När köpkraften minskar är det premiummärkena som väntas ta mest stryk

32

Referenser

Kairos Future – Smartshopping 2005, HUI .Lågpristrenden 2007

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utbudsexplosion « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 13:38

    […] Trend 32. Polarisering lågpris – premium […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: