Nu! Och sen?

Rörlighet och tillgänglighet – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

Från statiskt till rörligt

På den nya mediaarenan, som formas av de här trenderna tenderar åtskilda medier och aktörer att flyta samman och gränserna suddas ut. Mobiltelefonen och trådlösa nät leder till att begrepp som tid och plats förändras. I engelsk litteratur talar man snarare om timing och placing. Mobilreklamen börjar hitta sina former ochannonsörer kan stå i ständig kontakt med kunderna och till exempel skapa tillfälligaerbjudanden. Det handlar om att förstå var konsumenten befinner sig, både fysisktoch mentalt. Till en början fortsätter vanliga Internetsökningar att öka men allt eftersom växer sök- och annonstjänster fram som anpassar sig än mer efter var man är och vilken situation man befinner sig i.

Ökad rörlighet och gränslöshet påverkar våra levnadsvanor och strukturer över såväl mediadygnet som måltidsdygnet. Lap-topen i knät framför tv:n är vanlig och accepterad under söndag till torsdagkväll men inte på fredag och lördag. Detta har visat sig påverka inköpsmönster och måltidskonsumtion såväl som mediakonsumtion. Fasta måltidsmönster håller på att långsamt erodera inte minst bland yngre människor i denna mer rörliga och flytande värld. Frukosten försvinner, eller flyttas utanför hemmet. Detta ser man inte minst i en stark ökning av mat som kan ätas med en hand på väg någonstans. Nyheter eller annan information som ges vid vissa bestämda klockslag i bestämda kanaler blir en fortsatt minskande del av mediautbudet.

Den fysiska mötesplatsen får ökad betydelse för konsumenterna. Ju mer digital och abstrakt världen blir desto mer ökar intresset för det fysiska och känslomässiga. Samtidigt är den urbana människan allt otåligare, två minuters väntan eller dötid i den fysiska världen måste genast fyllas med virtuellt innehåll.

Du sitter på fiket på lunchen, dit du allt oftare söker dig för att komma bort från kontoret. Uppkopplad via mobilen jobbar du lika bra där som hemma eller vid skrivbordet på arbetsplatsen. Nu är du på jakt efter nya löparskor och med hjälp av gps:en i telefonen och den nya annonstjänsten som bygger på lokalt sök tror du dig hinna med lite shopping närmaste timman.

Skulle det dra ut på tiden kan du ju alltid jobba klart hemifrån i kväll, SVT Play gör det möjligt att strunta i vad klockan blir innan du är klar, filmen kan du se när som. 

För ett par decennier sedan var samhället statiskt och uppdelat. ABC-områden byggdes för att föra samman arbete, boende och shopping. I dag är den här sortens uppdelningar allt mindre meningsfulla, vi arbetar i shoppingcentrum och framför TV:n, shoppar från bussen eller på arbetsplatsen och umgås på kontoret och på caféer.

På samma sätt fungerar våra mediavanor. Från att ha sett ett visst TV-program vid samma tidpunkt varje kväll eller att ha läst samma tidning till samma frukost varje morgon, vill vi nu ta del av olika medier när det bäst passar oss och våra livsmönster.

Produkter är också mindre statiska och dyker upp i ständigt nya produktvarianter. Övergången till immateriella värden driver på rörligheten när varumärken och mjukvara lättare kan förflyttas än fabriker eller lastbilar.

Nyckelbegrepp för temat

  • från nätverk mellan PC:s till nätverk mellan Personer via mobila enheter
  • från stillastående till rörlig konsumtion
  • från färdigpaketerat till oändliga variationer
  • från fysiskt begränsat till gränslöst  
  • från fast placerade till tids- och platsoberoende tjänster 

Trend 13. När, var, hur du vill – On demand

Tidigare fanns fenomen som Hylands Hörna och Ingemar Stenmark. ”Hela” Sverige samlades vid en given tidpunkt för att följa en given händelse via ett givet media. Nu är var, när och hur mycket mer flexibelt och vi accepterar inte att inte själva få bestämma vad som är sent eller tidigt, vad som är nära eller långt borta. Allt flyter samman i tid och rum. Företagen anpassar sig efter det nya. Affärerna har längre öppettider, allt fler dygnet runt. Call center tar emot från andra sidan jorden.

Än i dag kan dock vissa händelser inom exempelvis nöjen och sport fånga stora grupper människor i tiden. Om det däremot följs via bild, ljud, text eller allt på samma gång varierar.

Trend 9. Easy access, allt blir mobilt

Mobilen är inte längre bara telefon eller SMSutan lika mycket en webbläsare eller epost-hanterare. I takt med att bredbandshastigheten ökar och 3G övergår till 4G fortsätter utvecklingen. Mobila enheter kommer att kunna allt mer, kommunicera, ta bilder, fotografera, filma, visa TV, sända TV, betala, positionera, kommunicera med andra produkter, ha inbyggda larm etc. Med IP-utvecklingen och mobilerna följer nya tjänster som bygger på så kallad ”remote service” eller service på distans, på ren svenska. Det kan till exempel handla om att med hjälp av mobilen och datorn få dietisten att i realtid coacha med tips till matlagningen.

Med nya så kallade overlaytekniker i mobilerna knyter vi ihop den fysiska världen med den virtuella på ett gränsöverskridande sätt. Rikta kameramobilen mot ett objekt i din fysiska omgivning. Rikta den mot det du vill betrakta på gatan, i köpcentrumet, i skyltfönstret och få tillgång till information i form av text, filmsnuttar, SMS, nyheter, produktsortiment, priser, tips, erbjudanden med mera.

Tagga: http://gizmodo.com/5053570/nokias-point-and-find-head+up-display-for-life-is-launching-in-beta


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: