Nu! Och sen?

Rörligt ökar – visualisering

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Verkligheten rör på sig oavsett bild- och ljudkvalitet

Allt mer av vår kommunikation och konsumtion sker med symboler, bilder och rörliga bilder. Vi rör oss mot ett symbolsamhälle där kommunikationen och konsumtionen blir mer omfattande i gränssnittet. Texttrötta konsumenter börjar föredra rölig bild framför text. Det ökande tittandet på filmer och klipp via nätet banar väg för nya annonskanaler.

Vi rör oss uppåt i ”uttryckstrappan” i takt med att teknik och bandbredd tillåter det. Text – Stillbild – Rörlig bild, och den sistnämnda är nu i stark tillväxt.

Utbudet av rörligt på nätet ökar hela tiden från såväl privatpersoner som företag, och även om vanlig TV minskar i konsumtion (-7 minuter/dag mellan 2003 & 2007) lär totalkonsumtionen av rörlig bild öka (+38 minuter på Internet under samma period).

Exempel

  • På kort tid förlorade Lunarstorm stor andel av sina besökare till Bilddagboken.
  • Ökning av tittandet på online video i USA: 18-34 år uppger att de tittar regelbundet 42 % (2008) mot 28 % (2007)
  • Google/YouTube dominerar marknaden med 5,9 miljarder videos vilket motsvarar 41 % av alla videos som sågs under december.
  • Annonsintäkterna för oline video beräknas öka kraftigt de kommande åren. In-Stat spår att marknaden för annonsering i videos på nätet kommer att öka med 275% på fyra år.
  • E-marketer spår att annonsinvesteringarna kommer att öka med 50% under 2009 vad gäller online video.
  • TVserien Gossip girl visade inga bra mätningar den traditionella vägen och hotades av nedläggning när man plötsligt upptäckte att tittandet istället fanns på Joost. Serien lades aldrig ner.
  • 2007-2008 På ett år har filmtittandet på internet fördubblats två av tre svenskan tittar minst en gång i veckan på filmklipp på internet. Hälften av alla 16-30 åringar tittar regelbundet på tv-serier eller spelfilm via datorn.
  • SVT Play levererar SVTs egenproducerade program och växer fort, här handlar det mycket om fullängdsprogram (30-60 min), SVT Play hade över 900 000 unika besökare vecka 9 2009 (+100% mot v9 2008)
  • Aftonbladet är störst på klipp bland svenska aktörer och erbjuder främst nyhetsklipp, Aftonbladets webb-tv hade 1 400 000 unika besökare under vecka 9 2009
  • http://www.hulu.com/ http://www.joost.com/ http://mashable.com/2008/12/30/video-predictions-2009/ http://indikatinternet.se/reportage/dags-for-7-sekunders-reklamfilm/

Motkrafter/trender

  • Sökandet efter det stilla, det avskalade och det komplentativa

Drivkrafter/aktörer

–       teknikutveckling

–       snabbare mer tillgänglig uppkoppling, samt bredbands- och mobilpenetration

–       det egna valet, bekvämligheten upplevelsen av att själv kunna välja vad och när man vill titta på tv/video

–       bättre och billigare ”devices” med videofunktion

Konsekvenser

Generella konsekvenser:

  • Kräver lösningar för hur vi effektivt ska kunna få överblick och orientering.
  • Kräver att vi lär oss dessa nya beteenden, och definitionen av kundsegmentering blir allt viktigare.
  • Spridning – ökad möjlighet till att få sitt budskap spritt via communitys och bloggar
  • Kontrollförlust – just eftersom det är så lätt att sprida vidare kan man lätt förlora kontrollen. Ikea fick uppleva detta när de för två år sedan skulle dra tillbaka en kritiserad reklamfilm. Den poppar fortfarande upp här och var på nätet. http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Möjligheter och hot för mediaaktörer

  • Konkurrensen med rörligt. Fler annonsörer kräver rörligt. Hittar samordningsfördelar med TV-kampanjproduktion. Lätt för andra aktörer att ta marknadsandelar p g a bättre kvalitet.– (HOT)
  • Starta TV-kanal genom närmare samarbete med produktionsbolag. Vi kan profilera medarbetare i webb-TV genom ”egna program” (MÖJLIGHET).
  • Platsannonser –> rörlig bild som komplement (MÖJLIGHET)
  • Vi är inte tillräckligt bra idag. Vi kan inte erbjuda hela paketet inklusive TV och TV-produktion. Måste ha en anpassad organisation (HOT)
  • Utvecklingen mot ännu mer word of mouth (HOT)

Bedömning av trendens framtid

Trenden kommer troligtvis växa i ”normal” s-kurva.

Referenser

Kairos Future, Mindpark, LiveRail ”State of the industry”, Leichtman Research Group, Masable – the social media guide, Nordicoms Mediebarometer,

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 8. Rörligt ökar – visualisering […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: