Nu! Och sen?

Smart och exklusiv

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19

På Tradera.se finns 105 auktioner för Prada. Ett klick bort och du kan beställa en Gucci i stället. När statusprylarna har blivit lättillgängliga för alla söker de traditionella lyxaktörerna nya vägar för att få äkta lyx.

Lyx handlar inte längre bara om det som går att köpa för pengar utan kan lika gärna handla om att kunna beställa in en alldeles speciell sorts kaffe. Att ha kunskapen om var man kan hitta den perfekta espresson innebär lyx. Det är just kunskapen som kommer att vara viktig och då även möjligheten till att få tag på den, t ex vart finns den bästa stranden? Detta innebär att de personliga nätverken blir allt viktigare.

Ett annat nyckelord är sällsynthet. Saker som är svåra att få tag på blir ofta extra lockande. Att vara utvald och inbjuden i en exklusiv skara innebär ny lyx och känsla av exklusivitet. Det är då inte pengarna som avgör utan kontakterna.

Det handlar även mer om hälsa och inre välbefinnande. Om den faktiska möjligheten till att vara icke nåbar. Nedkopplad istället för uppkopplad. Att få ligga kvar de extra tio minuterna i sängen. Tid är också en lyxvara – att kunna prioritera och hinna med det man verkligen vill göra.

Vardagslyxen ökar och alla har rätt till design säger bl a både IKEA och H&M, den sist nämnda bjuder in erkända designers.

Exempel

  • Ökat utbud och resande till spa- och kurhotell.
  • Tysta tågkupéer.
  • Meditationskurser, yogakurser etc
  • Jaiku.
  • Tidningar som inte går att köpa t ex Connaisseur.
  • Semesterorter dit bara inbjudna får komma.
  • Exklusiva ”hemliga” nätverk
  • Hotell som har ”hemliga” avdelningar för utvalda ”rika”

Motkrafter/trender

– synas utan att verka, bli känd utan att kunna något (via dokusåpor etc)

Drivkrafter/aktörer:

–       Domino-effekten, followmarknaden.

–       Mänskligt beteende – alla vill vara unika samtidigt som vi är flockdjur och följer gruppen

Konsekvenser

Generella konsekvenser:

  • Det räcker inte med att utforma dyra kvalitetsprodukter och marknadsföra dessa som lyxprodukter. Lyx betyder olika i olika målgrupper. Lyxmarknaden fragmentiseras.
  • Krav på ökad konsumentförståelse eftersom lyxkonsumtionen är olika i olika segment. Snarare segmentering via kulturvetenskapliga metoder.
  • Behov av att  fundera igenom distributionen – hur ska konsumenten möta  produkten eller tjänsten; hur ska den smaka, känna, lukta  och hur ska den immateriella lyxen materialiseras?
  • Växande premium-marknad, generation Jones med utflyttade barn, köpstarka 40-talister som lever längre och spenderar mer.
  • Tidningsläsning stärker identiteten kring att vara smart och exklusiv. Att vara med, att ha råd, att prioritera etc

Bedömning av trendens framtid

En tillväxttrend som vi tror har linjär utveckling framöver.smart

Referenser:

Sydsvenskan,  Agora konsument 07/03, Good Old mm

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: