Nu! Och sen?

Sociala medier får ökat inflytande

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Från kommunkation till konversation (Web 2.0)
  • Maktförskjutning – informationsmonopolet borta
  • Delaktighetssamhället
  • Transparans
  • Digital klyfta

Sociala medier kan definieras som ”Människor som har diskussion online”. Och detta kan ske i bloggar, mikrobloggar, podcasts, communities, kommentarer mm.

Nya tjänster online gör det enklare att föra en diskussion. Fler använder dessa tjänster och fler bidrar med innehåll.

Exempel

Sociala nätverk: Facebook, Bilddagboken, MySpace, LinkedIn

Nielsen rapporterar om att sociala nätverk är större än mejl: http://hd.se/it/2009/03/10/facebook-krossar-traditionell-mejl/

Antalet användare fortsätter att växa på Facebook. http://mindpark.se/2009/01/27/facebook-fortsatter-vaxa/

Bloggar

Antalet bloggar ökar och läsningen ökar också. Ett exempel är besöksstatistiken på blogg.se (Allers) som visar unika besökare per vecka (källa: kiaindex.se).

Ett exempel på bloggarnas inflytande är ”bloggbävningen” beslutet av FRA. http://blog.twingly.com/2008/09/18/twingly-report-about-the-fra-debate/

Mikrobloggar

Små enkla uppdateringar med max 140 tecken. Twitter, Jaiku, Bloggy är exempel på tjänster. Framförallt Twitter har växt kraftigt under den senaste tiden. Ger möjlighet till snabb raportering (t ex jordbävningen i Skåne rapporterades först på Jaiku) och att många användare bidrar samtidigt (attentaten i Mumbai rapporterades av användare på Twitter).

Content sharing

Att dela med sig av innehåll fortsätter att växa. De tydligaste exemplen hittar vi på YouTube och Flickr.

Liverpool Daily utnyttjar Flickr. ”Share your photographs of 2009 with the Liverpool Daily Post. Drop your pictures into this group, and we’ll host them in our online gallery at www.liverpooldailypost.co.uk
Pictures from this Flickr group will also feature reguarly in the Daily Post and possibly in some standalone specials through the year.”

Ett exempel på hur YouTube kan utnyttjas är Arla som startat en egen kanal.

Flash mob

En flash mob är när en grupp människor plötsligt samlas på en offentlig plats, och där gör någonting oväntat. Ofta organiseras flash mobs via sociala medier. Ska väl mer ses som ett fenomen.

Drivkrafter

Teknikutveckling

Människan som socialt djur

Individens vilja att påverka (makt)

Status/eget varumärke

Mottrend

Integritetsproblematik

Konsekvenser

  • Infomonopolet borta
  • Traditionell reklam & marknadsföring minskar i betydelse och tynar bort (HOT)
  • Lyhördhet och tentakler överallt blir nödvändigt
  • Traditionell journalistik utmanas. Människor litar mer på vänner mm. Mediers auktoritet och trovärdighet utarmas (HOT)
  • Vi måste bli mer transparanta och berätta vad vi gör och låta konsumenter medverka och interagera. Journalister måste ”be om hjälp” av alla dessa experter som finns där ute inför publicering, ger bättre journalistik med hjälp av interaktivitet/konversation. (MÖJLIGHET)
  • Traditionella dagspressaktörer måste ta det sociala på allvar och öppna upp. Vi måste våga dela ut vårt innehåll på fler och enklare sätt. Vi kan inte tro att alla söker sig till tidningarnas sajter. Vi måste delta i ”diskussionen” oavsett var den förs. (MÖJLIGHET)
  • Utbud av information och kunskap ökar valfriheten. Använd källkritik och trovärdighet i marknadsföring och som konkurrensmedel. Vi måste genom rätt strategiska åtgärder återerövra platsen som konsumenternas givna fyrtorn (MÖJLIGHET)

Framtid

Sociala medier förväntas fortsätta att växa starkt och fragmentiseras. Inte minst det kommande valet kommer att stegra utvecklingen i närtid. Troligt är att vänta en viss backlash när hypen väl lagt sig, detta dock från en hög nivå.

Universal McCann (March 2008)
184 million WW have started a blog | 26.4 US
346 million WW read blogs | 60.3 US
77% of active Internet users read blogs

Resurser

Läs gärna ”Frälst på sociala medier” i Medievärlden om Emanuel Karlsten är webbredaktör på Dagen.se. (http://www.medievarlden.se/mediefolk/mediefolk-2/8943-fraelst-pa-sociala-medier)

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] 2. Sociala medier (bloggar) får ökat inflytande ”Do what you can do best and link to the […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: