Nu! Och sen?

Urbanisering – Skåne växer dubbelt

Posted in Trender by karlssonsoren on 2009-05-19

Denna trend ingår i temat “Från moderna till postmoderna individer”

  • Befolkningen växer
  • Ökad rörlighet
  • Regionalisering
  • Kreativa klassen

Urbaniseringen fortsätter i Sverige och leder till att storstadsregionen Skåne fortsätter att växa mer än Sverige i övrigt. Öresundsregionen tillför värde till Skåne och attraherar ung välutbildad befolkning. Störst tillväxt har västra och södra Skåne medan nordöstra följer rikssnittet.

Skåne (och Öresund) blir alltmer en region i takt med att pendlingen ökar (i frekvens och mil) inom Skåne, skåningarnas aktionsradie vidgas successivt, flyttningen inom regionen ökar. Den kraftigt ökade pendlingen från Skåne till Danmark vidgar pendlingsradien generellt. Det är blir mer naturligt än tidigare att pendla mellan Malmö och Kristianstad eller Svedala och Köpenhamn.

Exempel

  • Skåne har växt med 6% i befolkning mellan 2002 & 2008, dubbelt så mycket som Sverige i övrigt
  • Tillväxten fortsätter, Region Skåne bedömer att Skåne växer med 11% mellan 2007 och 2017 medan resten av Sverige växer med 4%
  • In- och utpendlingen till Malmö & Helsingborg ökade med mellan 13 & 15% mellan 2004 & 2007
  • Antalet tågresor inom Skåne ökade med 74% mellan 2002 & 2008
  • Antalet dagliga pendlare från Skåne till Danmark väntas fördubblas, från 20 000 till 40 000 mellan 2008 och 2015

Bild 18

Drivkrafter

  • Urbaniseringen som pågått i decennier får alla storstadsregioner att växa
  • Bron, Köpenhamn och Öresundsregionen lockar unga välutbildade människor till Skåne
  • Stort utbud av utbildning på båda sidor sundet
  • Det högre löneläget i Danmark
  • Höga bostadspriser i Malmö/Helsingborg/Köpenhamn gör att människor flyttar längre från jobb, ut i större delar av Skåne
  • Järnvägssatsningar och utbyggnad av E22 gör att Skåne växer ihop än mer

Motkrafter/trender

  • Lågkonjunkturen dämpar Danmarks behov av svensk arbetskraft
  • Sämre ekonomi, ökad miljömedvetenhet och dyrare att köra bil kan leda till att folk minskar aktionsradien

Konsekvenser

(Möjligheter och Hot)

  • Skåne som helhet blir viktigare att behandla/bevaka, ökat behov hos annonsörer att marknadsföra sig i större cirklar
    • Viktigt att skapa en Skånemarknad
    • Ökat intresse för regionalt innehåll (Skånesajt) (M)
    • Det finns bara plats för en regional tidning/medium (H/M)
  • Pendlarna i kollektivtrafiken växer i antal och avstånd och därmed i tid, ”Metrostunden” ökar.
  • Behov av gränsöverskridande lösningar som täcker in Öresundsregionen
  • Ökad pendling –> förändrade morgonrutiner –> minskad efterfrågan på pren. Dagstidning (H)
  • Köpenhamn/Danmark blir centralorten (H)

Bedömning av trendens framtid

Trenden befinner sig i kontinuerlig tillväxt.

Bild 19

Referenser

SCB, Tendensöresund, Sveriges Kommuner och Landsting, Region Skåne, Skånetrafiken

Befolkningsprognos:
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Statistik/Befolkningsprognos%20Rapport_070518.pdf

Pendlingen över Öresund:
http://tendensoresund.org/sv/pendlingen-over-oresund/pendling8.jpg/image_view_fullscreen

Skånetrafikens resandestatistk:
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=3551&epslanguage=SV

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Trend 18. Urbanisering – Skåne växer dubbelt […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: