Nu! Och sen?

Utbudsexplosion – tema

Posted in Teman by hdsds on 2009-05-19

utbudsexplosionVaror och tjänster har i dag allt kortare livstid och kraven på individuell anpassning gör det allt svårare att producera mot lager. Just in time blir det enda möjliga. När anpassningskravet går för långt får tillverkarna fråga om kundens önskemål inom vissa ramar snarare än att specificera vad som erbjuds. Biltillverkarna producerar kundens eget mönster. En restaurang skyltar med att vi lagar ditt recept om vi har råvarorna. Samtidigt blir orienteringen i utbudsöverflödet allt svårare. Ofta orkar inte konsumenten välja alls och så blir det ”all inclusive” i stället.

”Du sitter framför datorn på cafeet och planerar en semesterresa till Danmark. Du beställer det vanliga: En dietkaffe, extra stark pump-mocka med en halv bit råsocker, skum från skånemejeriers ekologiska barristamjölk, kanelpuder vid sidan om och en Loka Himalaya Limegräs special med lite kolsyra och extra kalcium. Du tittar i en hotellguide.. Ett besök på en bondgård ett par dagar skulle vara kul, åtminstone om maten är god och hälsosam. Recensionerna är ganska få och du letar vidare. Det är ju också viktigt att man får vila upp sig ett par dagar. Hur varierande är egentligen vädret på Jyllands västkust och kan man vara säker på att det är varmt i vattnet i början av juli?

  

 

 

Så ringer Ingrid och frågar om ni inte ska ta en gemensam resa tillKroatien under sommaren. Det fanns en sådan fin scen med en fiskrestaurang på en liten ö som visades i en smal film nyligen. Den hade väckt Ingrids intresse. Du blir nyfiken och googlar på restaurangen, tar del av en intervju med ägaren som beskriver livet i den lilla byn. Dit vill du åka! Danmarkssemestern får vänta.

Men gud, vad många orter och hotell och stränder…hur skall man orka välja…det får bli all inclusive till Kroatien med Blue Ving istället.”

Utbudet blir allt större inom nästan alla områden. Det finns inte tre mobiltelefoner från varje tillverkare utan 40. Yogurthyllan har fått ännu fler rader. En Ipod finns i allt fler färger. Dagens konsumenter blir allt kräsnare och utbudet exploderar både bland lyxvaror och lågbudgetalternativ.

Med Internet som distributionskanal skapas ännu fler valmöjligheter, när lager kan centraliseras och ibland försvinna kan utbudet breddas och bli nästintill oändligt i sin anpassning. För att synas I mängden måste företagen utveckla mer effektiva varumärkesvärldar runt sina produkter och koncept

Samtidigt ser vi en ökad regionalisering och lokalisering, det gäller för företagen att känna till och anpassa sig till olika kulturer och subkulturer. Ny teknik möjliggör här en ny typ av lokal närvaro även för de som är långt borta och på Internet utvecklas den globala byn på riktigt.

Nyckelbegrepp för detta tema är:

  • Från ett till flera alternativ
  • Från modeller till versioner
  • Från avgränsad till obegränsad marknad
  • Gratisbeteenden & smartshopping
  • Från globalt och lokalt till ”Glokalt”

Trend 27. Mediakanalsexplosion & ökad nischning

Den visuella kanalen är full! 88 miljoner sajter, 50 miljoner bloggar, mer än 10 miljoner epostbrev. Den överväldigande floden av data bidrar till informationströttheten.

Antalet mediakanaler ökar stadigt. Ljud, text, bild förmedlas på allt fler sätt i allt fler kanaler. Kanalerna som används för annonsbudskap ökar ännu snabbare. I vart och vartannat hörn av det offentliga och ibland även det privata rummet hittar vi budskap av olika slag. Det gäller för ett varumärke att hitta sin ”egen frekvens”, sitt eget sätt att utmärka sig och detta driver på utvecklingen av fler nischkanaler än mer.

Trend 23. ”Gratis

Även om antalet morgontidningar med prenumerationer som huvudsaklig försäljningskanal minskar, så ökar de alternativa distributionsformerna. ”Gratis” media i form av Internet och gratistidningar ökar. Egentligen så har de flesta morgontidningar varit gratis – läsarna har bara betalat för att få leveransen hem och annonsörerna har finansierat produktionen.

Chris Andersons artikel ”Free! Why $0.00 Is the Future of Business” finns på Wireds hemsida!

Trend 6. Branding 2.0 – den totala varumärkesupplevelsen

Tidigare fungerade det att kraftfullt annonsera ett budskap för att varumärket skulle etablera sig och flytta sin position. Nu blir det allt viktigare att arbeta med hela upplevelsen, att tilltala fler sinnen och att vara grundad på genuina historier och egenskaper. Samtidigt måste företaget etablera en nära relation med sina kunder och bli kompis med dem. Det duger inte längre att vara som en gammal släkting som man har kontakt med vare sig man vill eller inte.

Trend 32. Polarisering lågpris – premium

Med stöd av bland annat produktionsteknisk utveckling, globalisering och kopiering skapas fler och fler billiga varianter av ursprunget. När utbudet av billiga varor och tjänster ökar samtidigt som människors inkomster ökar skapas utrymme att lägga pengar på annat. Extremt dyra varianter blir också vanligare. Ett kilo salt kan kosta 5 eller 500 kronor kilot, en flygbiljett 1000 eller 100 000 kronor, en TV närmare 1000 eller 100 000 och varför köpa en stekpanna för 100 kronor när det finns en stekpanna på Harrods för 1 500 000? Ingen har råd att köpa det dyraste av allt och ingen behöver längre köpa det billigaste av allt. Även tidningar kan kosta 10 000 per år eller vara gratis.

Trend 4. Long tail & Remix

Chris Anderson lanserade termen The Long tail i boken med samma namn. Innebörden är att det blir fler och fler smala nischer som kan överleva och hitta sina konsumenter. Exempelvis kan gamla sortiment överleva längre och smala specialintressen hitta en tillräckligt stor målgrupp eftersom i princip hela världen blir en och samma kundgrupp via nätet. Kunder och användare släpps längre in i utvecklingsarbetet och kan enkelt ”remixa” ursprungliga versioner av en produkt och därmed bidra till att  allt fler produktvarianter når marknaden.

Se även Lawrence Lessig: ”Remix: Making Art aand Commerce Thrive in the Hybrid Economy”

Trend 3. Mer lokal information

”Det är roligt att se på TV, men det kan aldrig ersätta det mycket äldre nöjet att kika genom ett nyckelhål”

– Brigitte Bardot

 

Det lokala är unikt och det unika är åtråvärt i en postmodern värld där människor utforskar sina identiteter. Med stöd av den tekniska utvecklingen så uppstår också möjligheten att rapportera och konsumera från superlokala platser, ja rent av det som händer på armlängds avstånd. Flera försök görs även att rikta innehåll och annonser mot människor baserat på var personen i fråga befinner sig, via mobiler, IP-nummer med mera. Vi kommer att få se en intensivare kamp mellan gamla och nya mediaaktörer om positionen som den lokala guiden och experten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: