Nu! Och sen?

Scenario 2 – Nätverk

Posted in Scenarier by hdsds on 2009-05-28

natverk

Det är en fantastisk vårdag i Malmö 2020. Oskar, 28, promenerar med lätta steg genom Pildamsparken på väg mot Banco Santander Arena (ja, den spanska storbanken köpte resterna av Swedbank och Folksam av svenska staten 2011). Det är derbydags och vissa saker kan tidens gång inte ändra på; Malmö FF tar emot Helsingborgs IF, det är som vanligt årets match och luften vibrerar av förväntan.

Inte bara av förväntan, förresten. Luften är full av information som Oskar plockar ned under tiden han strosar mot stadion – mobilen vibrerar nästan hela tiden. Men det är inte sms, nej det var länge sedan man slutade ”messa”. I Oskars värld handlar allt om nätverk, fasta och tillfälliga, som han kan komma åt från i princip vilken maskin som helst bara den har en koppling till ”molnet”.

Oskar bär just nu med sig 18 olika nätverk eller kanaler som han har direkt tillgång till – resten måste han söka upp. Hans nätverk för Släkten och Polarna är så gott som alltid igång, liksom MFF-kanalen. När han nu ser Stadions siluett avteckna sig mot den ljusblå himlen hör han den officiella arenakanalen kicka in i mobilen. Oskar har valt audioinställningen under tiden han kalasar på sin kebab (snabb fråga i nätet och en riktad annons avgjorde: ”falafeln inget vidare idag” och ”MFF-pris på kebaben!”).

Bara några ögonblick senare börjar de mer inofficiella och högst tillfälliga nätverken och kanalerna som har anknytning till matchen att ramla in. In flödar nu text, ljud, bilder och videoinslag med koppling till MFF. Vem producerar? Tja, det är inte alltid så lätt att hålla koll på, men vid ett sådant här tillfälle konkurrerar kompisarna med andra kompisar, medieföretag med kommersiella aktörer, MFF:s officiella kanaler med tillfälliga nätverk som hålls igång av entusiaster. Oskar postar själv några inlägg i ett par av nätverken och kickar vidare några kul videosnuttar ut i tre av sina nät.

När Oskar ett par timmar senare lämnar Stadion kollar han målen igen och diskuterar läget för MFF med Skånemedias Anja Gatu i hennes kanal. ”Jag har ju Anja Gatus och Niklas Orrenius kanaler eftersom jag tycker att de skriver bra om sådant jag är intresserad av”, förklarar Oskar. ”Men jag tänker inte på dem som journalister eller på att de jobbar för ett medieföretag. Hallå, alla är ju medieföretag nu för tiden!”

Oskar tänker inte så mycket på sådant längre, men informationsflödet i hela västvärlden bygger nu på kanaler och nätverk. Det började med vissa små stapplande steg 2008/2009 med tidningar och journalister som testade Facebook och Twitter. 2010 var den stora grejen så kallade ”backchannels”. Det var ett primitivt förstadie till det som komma skulle. Enskilda journalister engagerade sig direkt i samtal med sina läsare, oftast på någon mikroblogg och i egna bloggar. Om jobb de höll på med, om nyhetshändelser, om ämnen och annat. Finans- och tidningskrisen bidrog till att fler journalister av ren självbevarelsedrift började bygga upp sitt eget personliga varumärke. Och det fungerade!

2011/2012 hade hälften av de stora tidningarnas journalister skaffat sig ”egna kanaler” och en del av de mest framgångsrika hoppade av och startade eget. Med hjälp av rss-flöden, Youtube, Flickr och framför allt de sociala nätverken förvandlas de stora medievarumärkena till någon sorts hotell för de privata profilvarumärkena (journalisterna).

Men kolla, vad är det som brinner? Kraftig svart rök stiger upp mot himlen borta vid hamnen, i närheten av där Oskars lägenhet ligger. I samma sekund som Oskar börjar kolla sina nät och kanaler ramlar nyhetskanalen ”Brand i oljehamnen” in.

Eftersom Oskar bor i närheten av kanalens geopositionella kartpunkt, dvs oljehamnen, så han får en inbjudan. Han kan också tidigare ha visat att han är intresserad av lokala nyhetshändelser, eller befinna sig i närheten och får då inbjudan direkt. ”Men oftast när det händer något hinner någon annan i något av mina nät före skanemedia”, konstaterar Oskar.

”Vissa är ju helt otroliga på att fiska upp den första signalen om att något hänt och att sprida den. Jag fattar inte ur de kan ha så många nät med så mycket folk igång samtidigt!”

Oskar pratar om ”noder”. Nod är bland det hippaste du kan vara 2020, alltså en person med ovanligt många kontakter och som är fenomenal på att snabbt skyffla relevant information från ett nätverk till ett annat. På det sättet kan information snabbt färdas lång väg och spridas till många människor, varav de flesta inte känner till varandra. Noderna har hög status i sina nätverk och är guld för kommersiella aktörer. Många av dem lever på att skapa, hitta och distribuera innehåll i nätverken.

Oskar inser naturligtvis att det finns företag som vill komma i kontakt med honom, och han vet att en del av det han får i näten egentligen är reklam. ”Men det spelar inte så stor roll för mig. Kommer det bara från folk i mina nät som jag litar på är det OK.” Det är inte lätt att vara medieföretag eller annonsör i den här kaotiska och högst individualiserade miljön. Det lokala medieföretaget tidningen.com jobbar hårt med att samla ihop tillräckligt stora profilerade grupper för att de ska gå att sälja till annonsörer.

Oskar har faktiskt valt att ge tidningen.com tillgång till sin plattform, vilket alltså låter dem placera kommersiella budskap där, utvalda efter hur Oskars nätverk ser ut, vad han gör på sin plattform och vad han valt att inte blocka. ”Ja, vad då? Just nu får jag 500 kronor i månaden för att ta emot annonser som jag ändå tycker är rätt bra att få. Jag funderar faktiskt på att blocka av lite mer, men jag vet inte – det är inte värt pengarna om jag får en massa skit i näten.”

Men nu intresserar sig Oskar alltså mest för den nya kanalen från skanemedia, ”Brand i oljehamnen”. Det brukar nämligen bli så att den mesta och bästa informationen om vad som händer samlas upp i företagets stora nyhetskanaler. Oskar tycker att dirigenterna (de reportrar som håller i kanalerna) oftast gör ett rätt bra jobb med att samla in, rapportera, diskutera och svara på frågor från de som är i kanalen. Men ett ännu viktigare jobb gör kanske nätverksredaktören, som sliter med att göra kanalen känd i så många nätverk som möjligt, så snabbt som möjligt. Det jobbet är avgörande om kanalen ska bli den dominerande vid just den här händelsen och Oskar har hört att nätverksredaktörerna är de som tjänar bäst på tidningen.com.

Under tiden som Oskar läser om branden, tittar på några videosnuttar som andra användare lagt in och kollar läget (inne i kanalen ”Oljebrand”, naturligtvis) med en kompis som är vid olycksplatsen dyker kanalen ”Figueiredo-for-president” upp i skärmen. Oskar blir inte förvånad – han prenumererar på aktiva MFF-kanaler och får ofta tillgång till tillfälliga kanaler med MFF-anknytning.

Brassens matchning av laget han sedan två år tillbaka tränar imponerade storligen på några fans, som drog igång kanalen strax efter segermatchen mot ärkefiendena från Helsingborg.

”Hehe, typiskt de där två galningarna”, tänker Oskar, ”hela tiden drar de igång kanaler, den ena konstigare än den andra.” De flesta kanalförsök blir visserligen inget eller dör ut rätt snabbt, men bland hittar entusiasterna rätt, deras kanaler blir med hjälp av användarna succéer, håller lite längre och ger skaparna cred och höjd status. ”Vad annorlunda det har blivit, egentligen”, reflekterar Oskar, ”förr skulle man tydligen hålla det man kunde och visste för sig själv. Idag är det ju precis tvärt om; vill du bli hjälte ska du dela med dig – av allt, alltid!”

Så här ser världen ut:

  • Medielandskapet är fragmenterat, oöverskådligt och med många aktörer.
  • Många små sociala nätverk utgör grunden för kommunikation, mediaförmedling och marknadsföring.
  • ”Alla” kan vara innehållsproducenter.
  • Att dela med sig i sina näterk är centralt.
  • Medieföretagens uppdrag är att skapa kanaler för stora nyhetshändelser, evenemang, teman, aktuella frågor, etc för att skapa samtal och innehåll kring dessa.
  • Medierna tillhandahåller en plattform, kanaliserar och deltar i dialogen, bygger enskilda journalisters profilvarumärken och kanaler.
  • Specialisering och nischning inom medier.
  • Papperstidningen överlever inte som massmedium.
  • Gratistidning?
  • Tekniken rusar på!
  • Världen är ett Klondyke för tekniknördar och -företag.
  • Massor av aktörer erbjuder en massa olika och likartade tjänster för kommunikation.
  • Beteendet bort från sändare-mottagare till ständigt flödande kommunikation i nätverk går snabbt!
  • Upphovsrätten är död.
  • Geopositionering används mycket.
  • Det är svårt att nå ut med traditionell marknadföring till ”alla”.
  • Marknadsföringen är målgrupps- och till och med individstyrd.
  • Marknadsföring i sociala medier kräver acceptans från konsumenten.
  • Framgångsrika företag visar äkta engagemang, engagerar sig i dialogen med konsumenterna och skapar sig status i nätverken.
  • Viral marknadsföring växer
  • Människor vill vara unika och speciella.
  • Viljan att kommunicera och dela med sig är stark.
  • Man litar mest på sitt nätverk (sin ”tribe”).
  • Mediemakten flyttar till individerna och nätverken – dagens ”bloggbävning” bara början.
  • Transparens och ärlighet viktiga egenskaper.
  • Hjältarna är de som kan mycket, men framför allt delar med sig av allt!
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: