Nu! Och sen?

Scenario 3 – Bakåtlutat

Posted in Scenarier by hdsds on 2009-05-28

bakatlutat

Forskningsprojektet
”Mediala tidsbilder 2020”
Etnologiska institutionen och Folklivsarkivet vid Lunds Universitet, våren 2020.


Bakgrund till studien

Våren 2009 meddelade Schibsted att man lägger ned Sesam.

2011 köpte Google Eniro och blir i ett slag en seriös medtävlare till de lokala mediehusen om de lokala annonspengarna.
 

2012 drog en ny fusionsvåg över de svenska medieföretagen. Drivkrafterna var ett akut behov av att minska kostnadsmassan, samtidigt som internetverksamheten krävde stora investeringar.

2013 meddelade överraskande Schibstedt, Bonnier och Stampen att man lanserar en gemensam annonstjänst på internet, som tekniskt bygger på den nedlagda Sesam-plattformen och den annonsplattform som Stampengruppen genom Mkt Media förgäves försökt få igång på sina tidningssajter. Man erbjöd alla mediesajter i Sverige som ville att ansluta sig, vilket huvuddelen omgående gjorde.

2014 kom den äntligen, ”iPoden för nyheter”, en cool flexibel läsplatta från Apple. Nyckeln till framgång för medieföretagen var att man lyckades utveckla ett format på nätet som gjorde det svårare att kopiera text, bilder och video, och se till att kunderna bara kunde komma åt materialet via ”godkända” skärmar.

Jämför gärna med hur Apple lyckades med iPoden och iTunes Music Store – lås in och ta betalt. När nya bärare av information dök upp, som digitalt papper, anpassades den traditionella tidningsprodukten till dessa. Fler och fler medieföretag bestämde sig från början för att ta betalt i de nya kanalerna.

2017 skedde en strategisk affär där Google retirerade tillbaka till sök. Mot att få indexera och sköta söket på samtliga mediesajter lät Google de traditionella medierna ta hand om Eniro och lämnade helt försöken att komma in med sin riktade annonsering på mediernas sajter.

De etablerade mediehusen är fortfarande maktfaktorer i Sverige. Det finns naturligtvis också en enorm flora av privata bloggar, företagsbloggar och -hemsidor, e-handelssidor, mm. I mitten av 2010-talet började dock en viss informationströtthet märkas hos publiken. Många konsumenter ledsnade på att ständigt vara uppkopplade, att hela tiden leta efter den relevanta informationen och dessutom över kravet på att själv vara med och kommentera, uppdatera sin status i Facebook, mm. Urval och paketering, tidningarnas urgamla kärnverksamhet, är alltså även 2020 en efterfrågad tjänst som kunder är villiga att betala för.

Ipred-lagen och domarna mot Pirate Bay och några av dess efterföljare diskuterades livligt runt decennieskiftet 2010. I efterhand är det tydligt att de fick effekt; nästan alla illegala fildelningssajer stängde och respekten för upphovsrätten på nätet stärktes. Det är inte bara hotet om rättsliga åtgärder som avhåller den stora massan från illegal kopiering och spridning av upphovsrättsskyddat material; de flesta vill trots allt inte bryta mot lagen. De stora film-, musik-, tv- och mediebolagen började erbjuda vettiga betaltjänster för sitt digitala material. Men tillbaka till den betalningsvilja som rådde på 1900-talet kommer vi aldrig mer. Det finns trots allt mängder av gratis information, underhållning och tjänster på nätet. Långt ifrån alla tycker att filtrering och paketering är värt att betala för, utan sätter ihop sina egna ”medier”.

Fältrapport nr 7.

”Nedslag – en dag i familjen Skånelands liv”.
av Ville Vessla, doktorand

Måndag morgon
Malin (kvinna, 37 år) och Kalle (man, 39) startar en ny vecka ungefär som vanligt i sitt stora radhus i Rydebäck utanför Helsingborg. Upp 06.00, väcka barnen (Lisa, 9 och Claes Christian, 11) och snabb frukost i det stora kombinerade vardagsrummet/köket/hallen. Barnen lämnar hemmet kl 07.45 och cyklar till den närbelägna skolan. På den stora familjeskärmen i rummet kan föräldrarna se att de är på rätt väg och att inget händer dem. Halvvägs får Kalle dock säga till på skarpen att de inte får cykla och kolla kompisarnas skärmkonton samtidigt. Framför allt Claes Christian blir sur, men hans föräldrar har bestämt sig för att köra simultant på hans skärm åtminstone tills han fyller 13.

Kalle och Malin dröjer sig kvar en stund i det lugn som nu råder i det stora rummet med utsikt över Sundet. Medan Kalle njuter av sin morgontidning (som i dag ägnar sig nästan uteslutande åt hur den stora danska invasionen av inflyttade förändrar Skåne) kollar Malin upp läget den digitala vägen. Alla i familjen har en personlig skärm, men Malin är den som är mest uppdaterad och har svårast att hålla sig ifrån den.

08.30 tar Malin cykeln till stationen och tåget till Helsingborg, hela tiden med ett öga på sin skärm. Kalle jobbar hemma under förmiddagen och har ett möte i Landskrona efter lunch. Han hade tänkt ta bilen, men blev påmind om ett stort vägarbete genom en annons i tidningen och promenerar i stället bort till Öresundståget.

Kalle: ”Jag gillar att gå igenom tidningen när ungarna gett sig iväg till skolan – det kallar jag quality time! Jag vet att många slutat prenumerera för att de har för dåligt med tid att läsa, eller för att de föredrar de digitala versionerna, men jag är beredd att betala lite extra för att få tidningen hem. Det känns på något sätt som om tidningen ska finnas där på morgonen, det är en vana som jag inte vill bryta.”

Malin: ”Ja, men det underlättar ju att du kan åka senare till jobbet så ofta också! Om du bara frågar mig skulle vi klara oss utan tidningen – jag hinner sällan läsa den på morgonen. Fast den har ju blivit betydligt bättre på senare år, det måste jag erkänna.
Smartare, roligare, mer överraskande och snyggare. Sedan de slutade skriva en massa om vad som hände igår är tidningen inte lika förutsägbar och tråkig längre. ”

Tisdag eftermiddag/kväll
Tisdag kväll är handbollskväll. Mamma Malin och hennes dotter Lisa tar tåget in till Helsingborg och promenerar sedan till Sportskomplex uppe vid Olympia. Lisa spelar i det mest lovande av Finax OV:s flicklag och tränar mycket och gärna – men på tisdagar är det alltså match. Lisa älskar handboll och Malin är en entusiastik handbollsmamma.

Vinst för Finax och alla är nöjda och glada. Pappa Kalle har hejat på från sin skärm från ett tråkigt konferensrum i Landskrona, där han av oklar anledning blivit kvar.

Malin: ”Jag och ett par av de andra föräldrarna i laget brukar turas om att lägga upp bilder, ljudfiler och videosnuttar från träningar och matcher på skanesporten.se:s community för ungdomsidrott.”

Kalle: ”Det är kul att den möjligheten finns och ungarna älskar att kunna visa andra vad de gjort på träningen eller matchen, eller när det bara latjar efter skolan. Roligast vore ju om journalisterna på tidningen också var lite intresserade av sådana här vanliga saker, men jag fattar ju att de inte kan lägga sin tid på det. Så många är det ju trots allt inte som jobbar med papperstidningen längre.”

Torsdag förmiddag
Det är Malins tur att helgshoppa och planeringen inför detta ser hon till att genomföra denna torsdag förmiddag, då hon jobbar hemma. Önskemålen från familjens medlemmar sammanställs i den digitala inköpslistan och körs dessutom genom köksdatorn, som lägger till sådant som börjar ta slut och föreslår sådant som det är extrapris på. Malin gör en extra matchning mot tidningens annonser (något ska man ju ha för att man är prenumerant!) och får upp en rad nya erbjudanden som hon väljer bland.

Detta med exklusiva annonser bara för de betalande kunderna är en del i medieföretagens sätt att öka värdet av en prenumeration. I själva verket prenumererar familjen på ett helt litet paket med papperstidnimg (flexibelt antal dagar), färdigförpackad information på nätet, exklusiva annonser, events och en hel rad specialerbjudanden.

Malin: ”Shoppa kan vara antingen jättekul eller vansinnigt tråkigt. Att handla riktigt billigt är en mardröm eftersom du måste köra hem allt själv och de butikerna har nästan ingen personal och är skittråkiga. Alla som har råd ser till att få bas- och bulkvaror hemkörda till dörren, så att det kan koncentrera sig på att handla det roliga i specialbutiker på nätet eller på stan. Det här har ju Ica fattat och har alla sorters butiker för alla sorters kunder. Först tyckte jag att det var lite läskigt att ge Ica kontrollen över min egen kyl, men nu tycker jag att det är kanon. Bra recept och trevliga matreportage gör de också!”

Torsdag kväll
Kalle dricker öl med kompisarna efter jobbet. Inget digitalt eller analogt medie inblandat.

Kalle: ”Den kvällen längtar man till hela veckan!”

Fredag kväll
Som normen föreskriver är det fredagsmys på fredag kväll. Malin exellerar i köket och inhöstar välförtjänt beröm för såväl entrecote som köttbullar. I Uddevalla sitter farmor Julia och farfar Linus och försöker hänga med i samtalet runt bordet. Det är uppkopplade på familjeskärmen, precis som de brukar vara då och då. Claes Christian försöker vid matbordet i smyg hålla kontakten med sina kompisar, men pappa kommer på honom och tar ifrån honom skärmen.

Sedan blir det soffmys och stora skärmen. Lisa och Claes Christian har fått sätta ihop 45 minuter var, som familjen tittar på innan det är sängdags för de små. De stora slötittar lite på ett par filmer, men fastnar inte riktigt i någon.

Söndag
Lördagen var hysteriskt full med aktiviteter som vanligt, men söndagen går i ett något lugnare tempo. Match borta för Lisa, men bara i Lund så det är ingen resa att tala om.

Framåt lunchtid hinner familjen med en utflykt till stranden, sedan är det alltså match, lite jobb, lite vila, lite leka med kompisarna och lite annat pyssel.

Kalle: ”Är det någon dag jag vill ha ett par timmar på morgonen så är det på söndagen. Och då ska det vara med en termos kaffe och söndagstidningen – tjock som en telefonkatalog och med massor att läsa! De andra vill hellre ut och hitta på något och de kollar ju ändå vad som är på gång på sina egna skärmar.

Så här ser världen ut:

  • Massmedia 2.0
  • Stora varumärken regerar
  • Multinationella företag allt mäktigare
  • Få stora ”fyrtorn”
  • Fortsatt starka lokala monopol
  • Få innehållsproducenter och aggregatörer av innehåll
  • Mediehusen producerar, paketerar och distribuerar i alla kanaler
  • Möjligt ta betalat för digitalt innehåll
  • Upphovsrätten står stark
  • Finansiering både via annonsering och abonnemang
  • Annonsering selekterad efter målgrupper och intresse
  • Filtrering, paketering och guidning efterfrågas
  • Serverat och färdigt, tillbakalutat och bekvämt
  • Tv och film on demand
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: