Nu! Och sen?

Long Tail

Posted in Trender by hdsds on 2009-05-19
  • Bredda basen
  • Återanvändning
  • Remix

“Det är otroligt att allt som händer i världen varje dag precis får plats i tidningen.” – Jerry Seinfeld

Den långa svansen (engelska The Long Tail) är ett begrepp som chefredaktören för tidskriften Wired, Chris Anderson, myntade i Wired-artikeln ”The Long Tail” i oktober 2004. Den långa svansen innebär att via nätverkInternet ökar marknaden för produkter som tidigare sålde väldigt dåligt. Uttrycket kommer av formen på en efterfrågekurva där fördelningen till vänster bildar en liten skock. Till höger om denna faller kurvan snabbt, och bildar en ”lång svans”.

Andersons teori är att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de produkter som traditionellt ansetts som storsäljare, varför det i den elektroniska tidsåldern med låga eller inga lagerhållningskostnader kan vara värt att satsa även på produkter i en smal nisch. Typiska branscher där denna affärsmodell visat sig framgångsrik är internetbaserade musikaffärer och bokhandlare som Amazon.com.

longtailLönsamt med många produkter som säljer få ex (många bäckar små)

Utbud & tillgänglighet (produkt- och variationsexplosionen)

Globalisering gör att smala intressegrupper kan hitta varandra även globalt och därmed skapa en marknad.

Exempel

Digilistan

Amazon

Netflix vs. Blockbuster

Media: Hulu, YouTube, tidningarnas arkiv (stora nyhetssajter)

Appstore för iPhone

Sökmotorer gör det möjligt att hitta i ”svansen”.

”pre-filtering”  -> ”post-filtering”

Receptet på en long tail business kan sammanfattas i två huvudpunkter:

  1. Gör allting tillgängligt!
  2. Hjälp mig hitta det!

Drivkrafter

Tekniken, billig lagring, sökmotorer

Individualisering (nöjer med inte vad alla andra köper)

Chris Anderson pratar om den långa svansens tre krafter och förutsättningar:

  1. Demokratisering av produktionsverktygen.
  2. Minskad förbrukningskostnad genom en demokratisering av distributionen.
  3. Koppla samman utbudet med efterfrågan.

Motkrafter/trender

Fysiskt lager?

Konsekvenser

  • Ett allt större utbud kräver mer/bättre filter (guidning, aggregatorer smartare sökning, rekommendationer). Kopplat till sociala medier (socialt sök)
  • Större utbud -> lokala handlare inte lika självklart
  • Mer innehåll -> ökad konkurrens
  • Morgontidningen är inte för nischen utan för massan. (HOT)
  • En förlängning av Long Tail-fenomenet kan vi se i ”REMIX”-trenden som är mycket närvarande i exempelvis musik och IT-industri. Den innebär att den ursprungliga upphovsmannen av en låt eller ett program bjuder in viktiga aktörer som DJ:s att göra sina egna versioner av samma låt. Dessa versioner sprids sedan till hängivna fans som i sin tur i större utsträckning gör sina egna varianter. På detta sätt breddas produktvariationen samtidigt som det adderas visst nyhetsvärde för varje gång. Kanske kan remixstrategin utnyttjas av tidningsmakare? (MÖJLIGHET)
  • Svansen kan göras tillgänglig genom öppna API (nyf.com) (Guardian) (MÖJLIGHET). Upphovsrätten hindrar spridning (HOT)
  • Arkiv allt viktigare. Vi måste kapitalisera på våra arkiv (MÖJLIGHET)
  • Små lokala sajter (medborgarjournalistik)
  • Vi måste bli bättre på sök/taggning/länkning
  • Vem är portalen? Google eller tidningen? Google äger affärsmodellen (HOT)
  • Det blir blir avgörande att jobba mer vertikalt. Skapa rätt publik för annonsörerna (MÖJLIGHET)
  • Behaviourial targeting (MÖJLIGHET)
  • Varumärket stärks/tunnas ut (H/M)

Bedömning av trendens framtid

Ökar

Referenser:

Long Tail, Chris Anderson

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Utbudsexplosion « Nu! Och sen? said, on 2009-05-19 at 13:38

    […] Trend 4. Long tail & Remix […]


Lämna en kommentar